Is het veilig ontdooid voedsel opnieuw in te vriezen?

De stroom is de hele dag uitgevallen. Wanneer de stroom weer terugkomt, vraag ik me af of het veilig is ontdooid voedsel opnieuw in te vriezen. En hoe weet ik of het te ver ontdooid is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Leesvoer.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ontdooid-eten-opnieuw-invriezen-dat-kan-prima~b8305ca4/
Edraket
5 jaar geleden
Ja je kunt het opnieuw invriezen, maar dan niet meer lang bewaren.
Als het een tweede keer is ingevroren, zou ik binnen 1 a 2 weken opeten.

Antwoorden (3)

Ik heb me laten vertellen, dat het enkel mag, wanneer het in de koelkast ontdooid is. Ik weet niet zeker of het zo is, maar als het niet bedorven is zal dit prima kunnen lijkt mij
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voedsel ontdooien en na niet te lange tijd weer invriezen gaat min of meer ten koste van de kwaliteit. Maar bedorven? Als je vlees of groente ontdooit is het na een uur of een dag niet bedorven natuurlijk. Dus als je het dan weer invriest is het nog steeds niet bedorven als je het de tweede keer ontdooit.
Maar: wat ik hier zeg is eigenlijk overbodig. Als een diepvries een dag uit staat gaat de temperatuur 5 of 10 graden omhoog. Dan is de inhoud nog steeds niet ontdooid natuurlijk. Wel de deur dicht houden.
Kort en goed: ik zou er niet over tobben.
5 jaar geleden
In principe kan je het voedsel nog gewoon gebruiken, als je het in de vriezer hebt gelaten met de deur dicht. Veel vriezers hebben eenspeciale knop, 'superfrost' o.i.d. en ik adviseer je om die in te schakelen als de stroom weer terug is. Hij vriest dan direct weer in en bespaart zo stroom.

Heb je zo'n functie niet, haal er het brood dan uit en leg het in de koelkast. het wordt er niet beter op als je het weer invriest. Groenten kan je gewoon weer invriezen en ijsjes kan je weer invriezen als ze nog niet helemaal gesmolten zijn.

Het meeste risico loop je met vlees. Intussen zijn de bacteriën weer actief geworden en kunnen snel voor bederf zorgen. Als ze nog goed verpakt zijn, kan je het weer invriezen maar....ga je het gebriuiken, spoel het dan goed af zodat het dooiwater is verwijderd. Dit dooiwater zit n.l vol met bacteriën. Zorg ook dat het vlees goed doorgebakken en helemaal gaar is en zodra het toch iets anders ruikt 'weggooien'. Laat het echter niet te lang ontdooid liggen, eet het dezelfde dag nog op.

Kijk er ook even jouw polis op na van de inboedelverzekering. Ik heb bijv. een verzekering die ook de inhoud van een uitgevallen vriezer dekt. Misschien heb jij die ook wel?
amc