Waar wordt zoetstof, zoals zoetjes van gemaakt ? wat is het verschil met aspartaan, sacherine en is het echt zo gevaarlijk voor de gezondheid?

Heb ooit artikel gelezen over aspartaan, maar moet dit echt ernstig worden genomen dan zou het toch niet in de handel moeten zijn?

Toegevoegd na 4 dagen:
Geweldige antwoorden, interessante link.
Alleen Keesvi, ik vroeg een antwoord, en geen mening.
al met al weet ik nog niet de bestanddelen van zoetjes.
hoop hier nog antwoord op te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

op gezondheidsnet staat een artikel over zoetstoffen
daarin komt duidelijk naar voren dat alleen als je zo'n stof in extreme hoeveelheden tot je zou nemen het gevaarlijk is
zoetstoffen worden net als geneesmiddelen eerst gekeurd

Toegevoegd na 2 minuten:
bij de 2e link alle zoetstoffen op een rijtje en waar ze van gemaakt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De verhalen dat aspartaam en sacharine heel erg schadelijk zijn, zijn niet bewezen. Wat wél bewezen is, is dat je van te veel aspartaam behoorlijk aan de diarree kunt geraken. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar een pakje kauwgom met aspartaam in plaats van suiker kan de zaak al behoorlijk aan het glijden brengen. Hetzelfde geld voor een fles Cola-light of een aantal glazen aanleng-limonade zonder suiker. Voor kleine kinderen geldt dit nog extra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nooit -volgens de richtlijnen- voldoende onderzoek geweest die normaal nodig is voor dit soort voedingsstoffen.

In Amerika is de stof vanwege ongeduld toegelaten, ondanks dat twee commissies het advies gaven voor meer onderzoek.

"Arthur Hull Hayes, de nieuwe FDA-commisaris, vond echter dat het lang genoeg had geduurd. "
http://www.skepsis.nl/aspartaam.html

Nu wordt er achteraf beoordeeld of iemand ziek is geworden door deze stoffen. Dat is natuurlijk een onmogelijke opgave omdat ziekten ook door andere oorzaken veroorzaakt kan wordt. Dit is zelden uit te sluiten tot 1 stof.

Nog een citaat:
"maar voor deze zoetstof (Cyclamaat) werd een speciale wet vervaardigd die de verkoop voorlopig mogelijk maakte. Het leek te mooi om waar te zijn dat aspartaam helemaal zonder gevaar was."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wen je jezelf niet een minder zoete smaak aan? Dan heb je geen suiker maar ook geen zoetstoffen nodig. Moet het toch een keer zoet, gebruik dan stevia, een zoetstof uit een plantje, die in verschillende landen, waaronder Japan, al jaren op grote schaal gebruikt wordt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sinds kort mag stevia ook in Nederland als zoetstof verkocht worden.