Wat is voor mij een goed ontbijt?

Ik heb last van suikerdips (getest op diabetes heb ik niet). Ik wil gezonder eten zodat mijn bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Nu eet ik vaak vanwege een suikerdip maar ik uiteindelijk teveel, waardoor ik aankom.
Ik moet 's ochtends aardig wat medicijnen nemen (die geen invloed hebben op mn suikerspiegel) en moet daar flink wat water bij drinken. Al die hippe ontbijtjes van quina met yoghurt, en kwark met bessen vallen voor mij af, omdat ik het heel naar vind om zoveel ´vloeibaar spul´ te consumeren ´s ochtends vroeg. Ik heb wel havermoutpap geprobeerd, maar ik vind havermout echt niet lekker. Geen ontbijt wat ik mijn hele leven volhoud.

Ik eet ´s middags al vrij veel brood (anders red ik het niet tot het avondeten), 5 boterhammen, en vanwege het zout wil ik ´s ochtends geen brood eten. Ook eet ik witbrood of het lichtste bruin, want mijn darmen kunnen niet goed tegen de tarwevezels in brood. Ik ontbijt nu met beschuit, vanwege het minder zout en minder calorieeen, maar blijf toch klieren met hongergevoel en suikerdips naar de lunch toe, en dat heeft ook altijd effect op de rest van de dag.
Iemand voor mij de gouden tip voor een gezond ontbijt wat goed is om wat af te vallen, niet teveel zout en wat mijn bloedsuiker stabiel houd?

6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Minder koolhydraten eten, die zorgen voor die suikerdips.
Dus meer vet en iets meer eiwit bij dezelfde hoeveelheid calorieën. Zonder die dips zal minder eten makkelijker gaan en doordat je ook minder insuline pieken hebt ook. Dus (gebakken) ei, met een dikke plak boeren kaas, dik roomboter op een beschuit.
Ook 's middags bijvoorbeeld kaas en roomboter op brood, maar dan geen 5 maar 3 boterhammen. Zelfs als je overdag hierdoor iets meer eet, kan je doordat je minder honger hebt, eenvoudig op evenveel calorieën komen door bij het avondeten iets minder aardappel/pasta/rijst te nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als ik dat zo lees kan ik maar 1 advies bedenken; maak een afspraak met een dietiste.
die kan je het beste adviseren.
ik weet niet zeker of je een verwijskaart nodig hebt van de huisarts.
dat kan de assistente van je huisarts wel vertellen. succes!

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp, wil je een ontbijt dat goed voedt zonder teveel zout, suiker, niet vloeibaar en geen brood.
Zou salade iets kunnen zijn? Hoeft niet groot maar bijv. sla, paprika, komkommer en gekookt eitje. Als je daar te snel honger van krijgt, kun je er avocado door doen of er een banaan bij eten. Eventueel de avond van tevoren klaar te maken.
Ook kun je omelet eten; groenten klein snijden, met eieren in een maatbeker klutsen en opbakken.
Verder bestaan er ook gezonde muffins (die zou je zelf moeten maken, genoeg recepten te vinden op internet!).
Advies is sowieso om gevarieerd te ontbijten en niet iedere dag hetzelfde te nemen in de ochtend.
Succes!