Ik beperk bewerkte suiker heb ik een eetstoornis?

Ik eet rond 500 gram groentes.
Ik neem enkel alleen volkoren producten met een lage suikerwaarde. Zoals zilvervliesrijst, volkorenbrood, volkoren crackers, pure chocola van minimaal 75% cacao.
Ik neem iedere dag smoothies en neem maximaal 2 stuks fruit per dag.
Ik varieer noten en probeer van alles wat te nemen.
Ik drink thee zoals groene thee, gemberthee enz, natuurlijk zonder suiker.
En alles waar bewerkt suiker inzit, dus natuurlijk tel ik niet mee, vermijd ik.
Ik doe ook aan afvallen en sport 4-5 x per week, ik let op aantal calorieen koolhydraten eiwitten en vetten en ik verhonger mezelf niet, ik hou ervan als mn lichaam goede voeding binnenkrijgt.

Mijn vrienden zeggen dat ik een eetstoornis heb maar ik voel me prima, goed gezond, ik mediteer

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Castle
6 jaar geleden
Nee dit is geen eetstoornis. Je probeert gezond en natuurlijker te eten. Je voelt je goed en dat is het belangrijkste. Als je twijfelt ga even naar de huisarts en leg dit aan hem voor. Hij kan ook eventueel bloedwaardes en dergelijke laten meten. Hij kan je eventueel doorverwijzen naar een diëtiste. Echter denk ik op je verhaal af gaand dat je niet verkeerde bezig bent.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Nee geen eetstoornis. Bewust bezig mer voeding. Echter mensen die zich tegen de suikerlobby verzetten worden vaak als extreem gezien. Ik wil dat zelf eigenlijk ook graag, maar ik vind de suikervervangers allen heel erg vies! En onbetrouwbaar...
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Overigens, ik ken een aantal mensen die echt koolhydraat arm eten. Dus ook geen brood en aardappelen en absoluut geen snelle suikers. Zij zijn goed afgevallen. Voelen zich beter, zijn helemaal niet somber of sloom. En zijn van de medicatie voor diabetes af.
grasmaaier
6 jaar geleden
Nee, is geen eetstoornis. Dit klinkt heel gezond. In chocola zit natuurlijk wel veel suiker.
En nootjes kun je het beste ongebrand en ongezouten eten. Als nootjes gebrand worden dan gaat de structuur van de vetten kapot en zijn ze lang niet zo gezond meer en kun je er zelfs dik van worden.
Z512099
6 jaar geleden
Het is ronduit verkeerd brood en aardappelen te gaan demoniseren, dan heb je pas een eetstoornis.
Ritsuka
6 jaar geleden
Als iemand je vraagt om een avondje pizza te gaan eten, zonder dat je weet wat je aan kcal binnenkrijgt, raak je dan in de stress?
Stel dat je door omstandigheden 2 weken niet kunt sporten, hoe voel je je dan? Als je hiermee normaal om kunt gaan, dan heb je geen eetstoornis/obsessie met eten en sporten.

Antwoorden (2)

In zekere zin wel want je hebt nu eenmaal koolhydraten nodig:
Koolhydraten hebben een belangrijke functie als energieleverancier. Ze leveren makkelijk beschikbare energie voor je spieren en organen, in tegenstelling tot eiwitten en vetten. Die leveren óók energie, maar het kost je lichaam veel meer moeite om die te gebruiken. Sommige organen – zoals je brein – kunnen zelfs alleen maar op koolhydraten functioneren.

Kortom, zijn koolhydraten noodzakelijk? Heel strikt gezien niet: als je alleen nog maar vetten en eiwitten hebt, zul je niet verhongeren. Dat wil echter niet zeggen dat het gezond is. Wil je een goed kunnen functioneren, zonder gekke tekorten en schade aan organen? Dan zul je toch echt voldoende koolhydraten moeten eten.
Je brein heeft zeker te lijden onder een gebrek aan koolhydraten. Je hebt namelijk gewoon glucose nodig om je hersenen van brandstof te voorzien. Met een te koolhydraatarm dieet zul je je dus constant voelen alsof je gedachten net wat trager gaan.

Koolhydraten zijn bovendien noodzakelijk om bepaalde neurotransmitters te produceren, waaronder serotonine. Precies, dat is dat stofje waar je je vrolijk van gaat voelen. Zo kunnen te weinig koolhydraten al snel tot een constant somber gevoel leiden.
fremar
6 jaar geleden
Dit is geen obsessie, hooguit ben je bovengemiddeld bezig met je gezondheid en eetpatroon. Daar is niks mis mee, zolang je maar niet vergeet ook nog gewoon te genieten van het leven. Er is helemaal niets mis mee als je af en toe een keer minder ongezond eet; van een keer een patatje of je colaatje ga je echt niet dood.
Excuus, ik bedoelde eetstoornis in plaats van obsessie
Toegevoegd op 30 maart 2018 14:42: tekst