Waarom mag je conservenpotten niet te vaak gebruiken om in te maken?

Ik lees haast overal dat je conservenpotten maar een aantal malen mag gebruiken voor het inmaken. Maar waarom is dat? Ik kan begrijpen dat als er chipjes van de rand af zijn ofzo dat je ze dan niet meer moet gebruiken, maar als ze toch nog heel en steriel zijn dan is dat toch net zoiets als gewone glazen weckpotten? Die gebruik je immers ook jaren achter elkaar. Van conservenpotten zou het glas steeds zwakker worden...?

Deksels kan ik nog snappen, maar die koop ik bij elke inmaak nieuw. Ik heb voor eigen gebruik wel originele weck potten, maar ik geef ook regelmatig wat weg en dan vindt ik het wel handiger om dat in gewone conservenpotten te doen, maar om daar telkens speciaal nieuwe voor te kopen gaat ook aardig in de papieren lopen.

Het fijnste zou ik dus vinden wanneer ze me op hun tijd een keer de pot terug kunnen brengen zodat ik deze weer met nieuwe deksels kan hergebruiken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, ik zeg het een beetje omslachtig, maar wat ik dus graag wil weten is of het echt zo erg of onvelig is om ze meer dan een aantal malen te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Conserven potten zijn niet bestand tegen herhaald verhitten en lopen het risico te breken.