Is het gezond of ongezond om 's avonds laat te eten ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Voor het slapen gaan? Ongezond.
Ritsuka
6 jaar geleden
Sommige mensen slapen slecht met een volle maag.
Voor de rest ligt het er vooral aan hoeveel je op de rest van de dag eet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het ligt er ook aan wat je eet en hoeveel. En natuurlijk hoe actief je daarna nog bent.
Reddie
6 jaar geleden
@TurfGraver,
ik kan niet slapen met een lege maag. Dus eet ik.
En ik zou niet weten wat daar ongezond aan is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat je eet is vele malen belangrijker dan wanneer.
O.a. in Spanje is het normaal om laat (22:00) te eten.

Het beste antwoord

Het is niet ongezond om 's avonds laat te eten.
Het gaat om de 'energiebalans' , eet je meer dan je verbrandt in totaal , dan sla je dit op als vet. Dat heeft dus NIETS te maken met je bedtijd.
-------------------------------------------------------------------------------

Al jarenlang wordt de hand gehouden aan 'niet eten na 20.00 uur' en/of tot 2 uur voor het slapen gaan mag je nog eten.
Als reden werd opgevoerd, dat je 's nachts niets verbrandt.

Recentelijk las ik dat het helemaal geen probleem is, je mag dan wel slapen 's nachts, maar het lichaam verbruikt en verbrandt gewoon door.

Het lichaam gebruikt de nacht om zich te herstellen, dat is een feit en als je bezig bent verbrand je dus. Daar gaat het om. Tijdens het slapen is het lichaam actief.

Kijk ook eens naar het buitenland, 18.00 uur eten is heel iets anders dan bv Frankrijk en Spanje waar 's avonds later gedineerd wordt.

Waar het om gaat is de balans, het gaat om het totaal aan calorieën dat je over een hele dag nuttigt. EN hoeveel calorieën je verbruikt door bv beweging. Dit heet de energiebalans, ben je uit balans -je eet meer dan je verbrandt in totaal- dan sla je dit op als vet. Heeft dus NIETS te maken met je bedtijd. .

Krijg je 's avonds trek, dan kun je gerust iets eten. De kunst is om ongezonde snacks te vermijden. Kies bijvoorbeeld voor wat fruit of snackgroente of smeer een boterham met mager beleg.

N.B. Afhankelijk van ziekte en/of medicatie kan je juist wel of juist niet 's avonds laat moeten eten. Vraag advies aan je huisarts hiervoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

's Avonds laat eten wordt afgeraden, omdat je daarna weinig energie verbruikt. Er zullen meer calorieën omgezet worden in vet. Daarmee is niet gezegd dat het ongezond/gezond is.
Mensen met suikerziekte wordt aangeraden om vaak kleine beetjes te eten, om de bloedspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Voor hen is het dus gezond om 's avonds ook nog wat te eten........
jc54