Hoe gebruik je vers gemalen koffie?

Ik wil een koffiebonenmaler aanschaffen. Deze maalt koffie bonen fijn zodat je een poedervorm overhoud. Nu vraag ik me af wat je dan met de koffie doet. Meng je dit met heet water zoals oploskoffie of gaat dit eerst in een koffiezetapparaat met filter?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Dit gaat in een koffiezetapparaat met filter. Of je gebruikt het in een filter (en filterhouder) in combinatie met gekookt water uit een fluitketel, maar misschien is dat tegenwoordig een ouderwetse manier om koffie te maken.
6 jaar geleden
Het meest voor de hand liggende is inderdaad de gemalen koffie in een (papieren) filterzakje te doen. Er is nog een andere methode, nl. via een percolator. Kort gezegd komt het er op neer dat water rondgepomt wordt en dus meerdere keren door de gemalen koffie loopt (bij een filter gebeuet dat maar 1 x) en zo steeds meer koffie-extract meeneemt. Sommige mensen zweren daarbij. Zie onderstaande site voor een uitleg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met gemalen koffie kun je op allerlei manieren koffie zetten. Je kunt het inderdaad mengen met heet water en dan wachten tot de drab uitzakt (Turkse koffie), de koffie in een filter doen en heet water opschenken (filterkoffie), water onder hoge druk door de gemalen koffie persen (espresso), water door de druk van kokend water door de koffie stuwen (percolatorkoffie of moka) en nog veel meer. Er zijn talloze manieren. Je kunt ze allemaal proberen om te kijken wat jij zelf het lekkerst vindt.