Ik heb pudding gegeten dat al 1 maand over datum is, kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Diarree à volonté?
Amadea
6 jaar geleden
Als het niet goed meer smaakte was je vanzelf gestopt met het consumeren. Dus het zal wel meevallen.
Utrecht
6 jaar geleden
Precies: pudding bederft door zuur te worden of door te beschimmelen. Beide had je wel gemerkt.
Smaakte het nog goed; dan was hij nog goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik let vrijwel nooit op de uiterste houdbaarheidsdatum. Negen van de tien keer is door eigen waarneming vast te stellen of een product nog goed is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik loop liever geen risico op beroerd worden/voedselvergiftiging. De een heeft er eerder last van dan de ander, maar toch, het staat er niet voor niets op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zuivel wordt idd zuur of beschimmelt. Geen van beide is normaal gesproken schadelijk (sommige schimmels maken gitige stoffen, die moet je niet heel vaak of heel veel binnenkrijgen). Met rauwkost, eiren, vlees en vis loop je meer risico. Maar veel vormen van bederf kunnen geen kwaad. Een flink aantal is zels gecultiveerd, en dient als bescherming tegen andere (minder leuke) bedervers: yoghurt is zure melk, wijn is gegist fruit, en de lekkerste kaas heeft z'n smaak te danken aan het niet steriliseren of pasteuriseren, vaak met nog beschimmelen er achteraan.
Maar de angsthazen die over ons waken, hebben heel veel van die culturen de nek omgedraaid, met verplicht alles doodmaken, waardoor kaas naar zoute boter smaakt. Het enige echt schadelijke is natuurlijk die alcohol, en dat mag nou net wel. Maar het moet vooral niet lekker worden, vonden ze toen de datum-terreur op z'n ergst was: geen bier mocht langer dan een jaar rijpen. Dus het moest gedumpt worden voor het op smaak was.
Gelukkig komt er voorzichtig hulp van wetenschappers, en wat blijkt? Die bacterieën in een traditionele kaasmakerij zorgen voor *minder* bederf en houden mogelijke ziekteverwekkers onder de duim. Van de kaasmakers die het gered hebben dan. Want wie weet hoe vaak het meteen fout ging en de boel niet te vreten was. O, mijn pak zout is over de datum. Twee miljard jaar diep onder de grond, maar nu echt een maand te lang in een papieren zak gezeten.

Antwoorden (1)

Als dat kwaad kon, had je het inmiddels wel gemerkt denk ik. Als die pudding niet een maand in de zon heeft gestaan, zal het wel meevallen. In het ergste geval zul je wat maag- of darmklachten krijgen (diaree, overgeven) maar dat is het dan wel.