Mag iemand die een (lever)transplantatie heeft ondergaan Merengue of Pavlova eten?

Mijn schoonmoeder heeft vorig jaar een levertransplantatie ondergaan. Alles gaat goed en met pasen komen ze lekker eten. Nu wil ik heel graag Pavlova als toetje maken (eiwit wat ongeveer 1 uur in de oven moet op minstens 100 graden). Mijn vraag is mag ze dit eten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
Bel haar even en vraag of ze een dieet moet volgen....
Wanneer dat zo is vraag dan een kopietje van de lijst.

Het beste antwoord

In principe wel, want na een levertransplantatie is doorgaans geen op de lever gericht dieet meer nodig. De transplantatie zelf heeft dus geen invloed op wat ze mag eten.

Haar weerstand is door de anti-afstotingsmedicijnen wel verminderd, waardoor ze vatbaarder kan zijn voor voedselvergiftiging. Hoe sterk dat is hangt af van hoe lang de transplantatie geleden is. Werk in de keuken zeer hygiënisch en verhit gevoelige producten goed door.

Salmonella in eieiren is tegenwoordig zeldzaam. Voor een flink pavlova is een uur op 100 graden wel aan de korte kant om hem stevig te krijgen lijkt me.

Houdt ook rekening met eventuele medicijnen. Ik weet niet wat voor fruit je op de pavlova doet, maar grapefruit is een beruchte combinatie met anti-afstotingsmedicijnen.

Het beste kun je haar zelf even vragen naar de leefregels die ze mee heeft gekregen van de artsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met de laatste opmerking van @NickBoven, vraag het je moeder. Ze weet het zelf het beste, en het voorkomt onverwachtse teleurstellingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Top