Waar kan ik terecht met een klacht over misleiding bij voedsel?

Ik heb een blikje sg udang van Indomas gekocht, het is geimporteerd door Lucullus BV. Toen ik daarna op de wikkel keek schrok ik me rot. Maar 3% garnalen, dat zijn op 210 gr. maar 2 of 3 garnaaltjes. Op de wikkel zie je echter een half bord vol met 14 garnalen, verder lees ik dat het 26% aardappelen bevat, in geen één recept vind je dat er aardappelen in horen. Al met al vind in dit pure misleiding

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Vaak staat er op de voorkant 'serveersuggestie', dat heb je ook bij pakken van Knorr etc hier.
Rieneke1
7 jaar geleden
Je had ook eerst het etiket kunnen lezen, en daarna al dan niet tot koop over kunnen gaan. De informatie op het etiket moet kloppen, het plaatje erbij is zo vaak suggestief (vaker wel dan niet). Ga eens bij de vruchtenyoghurt kijken, plaatjes met mooi rood fruit volop. Ga je lezen dan blijkt er 0,1% fruit in te zitten. Beschouw het als een geleerde les, en verspil er verder geen tijd en moeite aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Rieneke
Reddie
7 jaar geleden
Loop door de supermarkt en bekijk alle plaatjes van pakken en blikken.
Er zit NOOIT in wat er op het plaatje staat. Wat op het plaatje staat is iets wat je er met tal van andere ingrediënten en bereidingswijzen van kunt maken.
Erna55
7 jaar geleden
Op de bus poedersuiker staat een plaatje met poffertjes.
Op het pakje Basissaus voor pasta Mozzarella staat een bord met penne.
Op de verpakking van Tortillawraps staat een gevulde tortilla.
Zou je daar ook een klacht over indienen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/top-5-meest-misleidende-etiketten/
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen/inhoud/misleiding
Waarschijnlijk voldoet het blikje met garnalen aan de wet.
Mensen laten zich blijkbaar graag misleiden en de overheid vindt dat geen probleem.

Antwoorden (1)

Allereerst zou ik contact opnemen met het bedrijf zelf voor hoor en wederhoor.

Daarna kan je contact opnemen met een organisatie als de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl.

Volgens deze website van de rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-met-vragen-of-klachten-over-voeding kan je overigens terecht bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA): https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/inhoud/contact/klacht-indienen-bij-de-nvwa.
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
In de ingrediëntenlijst staat precies wat er in zit.
Er is dus geen sprake van misleiding.
Reddie
7 jaar geleden
Loop door de supermarkt en bekijk alle plaatjes van pakken en blikken.
Er zit NOOIT in wat er op het plaatje staat. Wat op het plaatje staat is iets wat je er met tal van andere ingrediënten en bereidingswijzen van kunt maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat op het plaatje staat moet erin zitten, behalve als er duidelijk staat dat het een serveersuggestie is. Als ergens "kip" opstaat moet er kip inzitten.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen/inhoud/misleiding
Erna55
7 jaar geleden
Op de bus poedersuiker staat een plaatje met poffertjes.
Op het pakje Basissaus voor pasta Mozzarella staat een bord met penne.
Op de verpakking van Tortillawraps staat een gevulde tortilla.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allemaal duidelijke serveer suggesties.
Als er op dat pakje basissaus ook tomaten staan, dan moet er tomaat inzitten. (hoeveel maakt niet uit)