kan je sushi 5 uur buiten de koelkast bewaren?

Hee,

Ik wil graag een keer sushi meenemen naar school. Ik heb pauze om 10 over 1 en ik ga thuis weg om 10 over 8 kan dat zolang?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er een Lidl in de buurt van je school is, kan je daar kant- en klare sushi halen (sushi-box) voor €2,89.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wikkel er een handdoek omheen,
koelelement uit de vriezer er tegenaan en nog een handdoek er omheen. Verder afhankelijk van de omgevingstemperatuur, in de winter gaan dit soort dingen meestal wel goed, in de zomer niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zin tegenwoordig ook lunchtrommels met koelelement. Maar zoals Jack al zegt : in de winter kun je het proberen, n de zomer absoluut een volstrekte afrader.
dudemeister
7 jaar geleden
zet het bakje als je naar bed gaat in de vriezer. in de morgen meenemen naar school . Om 1300 uur
luns!

Antwoorden (2)

Nou dat lijkt me helemaal niet zo'n goed idee.
Er zijn mensen bijna dood aan gegaan , omdat het vlees of in dit geval de vis niet goed gekoeld (bewaard) waren.

Vraag in je omgeving aan familie/vrienden of de buren om een koelbox te leen. Eventueel kun je deze ook nog zelf kopen bij bijvoorbeeld Blokker.

Niet doen, zolang ongekoeld meenemen. Geen strak plan, Maud!

Toegevoegd na 13 minuten:
()Verse vis bewaar je zo dicht mogelijk bij het vriespunt. Deze vis moet bij voorkeur dezelfde dag nog worden opgegeten, eventueel de volgende dag. De vis is het best te bewaren door hem in vershoudfolie te wikkelen en met heel veel ijsblokjes bedekken. (bron Voedingscentrum)

()Deze vraag is eerder gesteld (bron)

()VIS BEWAREN
Op de ZeeVerse Vismarkt koopt u uw vis vers. Maar daarmee bent u niet klaar. Om de goede smaak en kwaliteit van uw verse vis te behouden, is het belangrijk dat u uw vis koel bewaart. Een temperatuur van 4 °C is het beste. De maximumtemperatuur voor het bewaren van vis is 7 °C.

Koel houden betekent ook dat u de vis niet lang ongekoeld laat, bv tijdens de rit naar huis. Daarom hebben wij voor u altijd een kist met ijs staan. Als u een koelbox, emmer of andere waterdichte bak meeneemt om uw vis in te vervoeren, pakt u dan een schepje ijs voor onder en op de vis! (bron verse vis)

Toegevoegd na 20 uur:
Sommige mensen geloven het misschien pas als zij de gevolgen kunnen zien?
oké hier een link > enjoy! http://viraltrend.nl/sushi-liefhebber-eindigt-met-zijn-complete-lijf-vol-wormen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord ik neem w een salade ofzo mee haha
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord is helemaal juist voor verse vis, zoals je een stuk zalm haalt of tonijn. Maar niet perse voor sushi (wel als je zelf sushi zou maken en je haalt superverse vis). Uiteraard KAN er in sushi ook verse vis zitten, maar ik zou dit toch zeker niet onder ijsblokjes leggen. Bewaar het wel zo koel mogelijk (niet in de zon etc) en nuttig het zo snel mogelijk (binnen MAXIMAAL 4 uur) na aankoop. De smaak van de meestal erg dure sushi gaat een groot deel verloren na koeling, dus alleen doen bij noodzaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben het niet helemaal / helemaal niet \ met je eens @mahein
Praten we over 'sushi' praten we over rauwe vis >verse vis> en dan kun je wel slim roepen dat er ook ANDERE sushi bestaat dus dat er niet per se verse vis in zit... maar daar ging de vraag dus over, anders stelt vs hem niet. Deze vraag / dit antwoord gaat dus niet over die andere sushi .zonder. verse/ rauwe vis, duidelijk toch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus52 (sorry, net verkeerd gespeld zag ik)
Je mag het uiteraard niet met me eens zijn, prima :) Maar ik ben het ook niet geheel met jou eens. De VS zegt in de vraag "Ik wil graag een keer sushi meenemen naar school.".. ik zie hier niet specifiek "rauwe vis" staan, dit is je eigen interpretatie van sushi, sushi is geen rauwe vis, maar rauwe vis kan wel sushi zijn.
Het kan goed dat de VS alleen sushi met rauwe vis bedoeld, maar dit staat er niet, dus je kunt het ook interpreteren als "alle sushi".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sushi
Dit ligt eraan welke sushi je hebt. Sushi is niet per definitie rauwe vis, je hebt ook sushi met kip, ei, avocado, gefrituurde garnaal, komkommer en nog meer. Sushi met rauwe vis kun je zo maximaal 4 uur buiten de koelkast laten (sushi eet je beter meteen ipv in de koelkast bewaren) sushi is ook het lekkerst op kamertemperatuur. Sushi met rauwe vis zou ik dus in dit geval zeker niet doen, sushi zonder vis kan wel maar of het er echt lekkerder op wordt denk ik niet. Sushi eet je het liefst zo vers mogelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de 4 uur buiten de koelkast is de tijd dat je het haalt, naar huis brengt en op gaat eten.

Toegevoegd na 19 uur:
Als je de sushi buiten de koelkast laat, zorg er dan wel voor dat het zo koel mogelijk staat, dus niet in de felle zon of op een warme plek.
De 4 uur die ik aangeef is wel echt het maximale, liever eet je de sushi gewoon meteen of zo snel mogelijk, het gaat hier namelijk wel om soms rauwe vis en daar moet je wel mee oppassen. Je kunt de sushi als je thuis bent ook in de koelkast zetten mocht je pas veel later de sushi willen eten, hiermee gaat wel smaak verloren en is de sushi niet zo lekker meer als gewoon vers, maar soms kan dat helaas niet anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet 4 uur @mahein van 08.10 tot 13.10 is 5 uur... nog meer tijd om verse vis tot gevaarlijke vis te laten verworden. Probeer mensen liever niet op het verkeerde been te zetten door te beweren dat je het beter meteen eet ipv in de koelkast te bewaren. Eerst in de koelkast en dan even op kamertemperatuur laten komen alvorens het te eten is heel wat anders, niet juist zoals je schrijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Judokus52, "Sushi met rauwe vis zou ik dus in dit geval zeker niet doen"
Volgens mij geef ik prima aan dat in de 5 uur waar VS het over heeft zeker niet verstandig is de sushi te eten. Ik heb het over MAXIMAAL 4 uur, eerder is zeker beter, maar is het 4 uur oud ga je zeker niet dood zoals jij in jouw antwoord wilt laten geloven.
"Er zijn mensen bijna dood aan gegaan , omdat het vlees of in dit geval de vis niet goed gekoeld (bewaard) waren." Dan spreek je niet over 4 uur. Ik eet regelmatig sushi, het wordt gehaald, even neergezet (uiteraard niet in de felle zon maar op een donker/koel plekje) terwijl er wat gedronken wordt en dan genuttigd zonder het in de koeling te plaatsen, dit zal bij elkaar MAXIMAAL een uur of 3-4 zijn. Prima te doen. Koeling is wel het laatste wat je met verse sushi wilt, veel van de smaak gaat verloren. Zie je de sushi bij een All You Can Eat tussen het ijs liggen? "Probeer mensen liever niet op het verkeerde been te zetten door te beweren dat je het beter meteen eet ipv in de koelkast te bewaren." Nou nou dat is nogal een beschuldiging. Ik verwijs je graag naar deze bron https://www.sushi-san.nl/sushi-blog/top-10-misvattingen-over-sushi/
Sushi eet je gewoon het lekkerste vers, en daar is niets aan gelogen. Kun je de sushi niet binnen de aangegeven MAXIMALE 4 uur opeten, ja dan moet je het zeker koelen want anders kun je het weggooien en kun je er zeker flink ziek van worden, maar na de koeling is het zeker niet zo lekker, dat is gewoon een feit. "Sushi is niet per definitie rauwe vis, je hebt ook sushi met kip, ei, avocado, gefrituurde garnaal, komkommer en nog meer." Wat dus prima na die 4 uur te eten is, of het lekkerder is.. nee, maar het KAN wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Correctie: bijna dood, verkeerd gelezen, excuus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als voorbeeld van de maximale 4 uur (eerder is beter): Vriendin haalt vers gemaakt sushi bij sushi restaurant om 17.00 uur.
Komt met de auto naar mij, is hier om 17.30
Wachten op andere vriendin is hier om 18.00
Gaan samen eerst wat bijpraten, drinken, beginnen om 18.30 met de sushi
Gaan lekker lang tafelen en rond 20.00/20.30 gaat het laatste stukje sushi naar binnen. De sushi die eventueel over is wordt weggegooid.
Ik ben er nog nooit ziek van geworden, en ik word door mijn lage weerstand erg snel ziek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@mahein
Kijk eens naar mijn inmiddels toegevoegde link naar een filmpje over een (mogelijk) gevolg van (of verkeerd transport of) nee > so-wie-so geïnfecteerde (die parasieten dus >kijk en huiver) in het lichaam van een grote en enthousiaste sushi / rauwe vis eter... >> en er is zeker kans op een dodelijke afloop wanneer deze parasieten de hersenen bereiken, het kan, het gebeurt << Doet er niet toe hoe het geïnfecteerd raakte (parasieten/ lintworm) , gaat om de gevolgen en deze man hield erg van rauwe verse vis. Gaat om de kans/mogelijkheid en zet zo'n jonge VS nou niet op het verkeerde been door een slim tweede antwoord te geven alsjeblieft, niet verstandig. >>Deze ellende komt ook voor door het eten van niet bereide (gekookte/gebakken/gebraden) niet-verhitte rauw gehakt en >> filet américain dat normaal gesproken RAUW gegeten wordt!<< Kijk uit, waar koop je het / hoe transporteer je het / hoe lang bewaar je het en waar laat je het tijdens gebruik :::::>hoeveel uur in de warme kamer op tafel staan of buiten in de zon, open en bloot >net als tijdens bbq met van allerlei, maar dat is weer een ander topic.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus52
"Kijk eens naar mijn inmiddels toegevoegde link naar een filmpje over een (mogelijk) gevolg van (of verkeerd transport of) nee > so-wie-so geïnfecteerde (die parasieten dus >kijk en huiver) in het lichaam van een grote en enthousiaste sushi / rauwe vis eter…" Gezien, en het klopt helemaal dat je heel goed op moet passen of de rauwe vis die je koopt, of in dit geval de rauwe vis in de sushi, goed is. Maar besmet is besmet, ik kan een besmet stukje rauwe vis wel koelen, maar dan blijft het nog steeds besmet. Dat heeft dus verder niets te maken met of de sushi een tijd buiten de koelkast bewaard mag worden ja of te nee. Natuurlijk moet je het niet in de felle zon/op een warme plek leggen, dat is vragen om problemen, maar dat lijkt mij gewoon je gezonde verstand gebruiken. Ik zou dat nog in mijn antwoord toe kunnen voegen om dat goed duidelijk te maken, mocht dat nu niet zo zijn. Dat het verkeerd af kan lopen in een geval zoals in je link klopt helemaal. "Doet er niet toe hoe het geïnfecteerd raakte (parasieten/ lintworm) , gaat om de gevolgen en deze man hield erg van rauwe verse vis. Gaat om de kans/mogelijkheid en zet zo’n jonge VS nou niet op het verkeerde been door een slim tweede antwoord te geven alsjeblieft, niet verstandig" Nou het lijkt mij wel dat dit er toe doet. Dan kun je dus beter helemaal geen rauwe vis meer eten.
Je mag er vanuit gaan dat de meeste sushi restaurants (uitzondering daargelaten) hoge hygiëne standaarden hebben en dat het heel heel heel zelden hier in Nederland zou voorkomen. Onnodig bang maken vind ik nu ook weer niet zo slim, alertheid is prima, maar angst is een slechte raadgever. Verder ben ik het wel met je eens dat je gewoon goed op moet passen bij rauw eten. Maar je moet natuurlijk wel de tijd hebben om het op te eten, beste man/vrouw die alle sushi binnen een half uur wegwerkt. Op vele sites staat dat je de sushi voor het eten, een half uur tot uur buiten de koelkast moet zetten zodat het op kamertemperatuur kan komen (liefst lichaamstemperatuur), dus dan is het al 1 uur buiten de koelkast, dat is hetzelfde als je het met een uur opeet na het halen zonder in de koelkast te hebben gezet. Dan ga je het nog eten, en hier doe je als je lekker rustig eet ook wel eventjes over....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
<<< antwoord aangepast >>>