Kan er kanker in vlees zitten en is dit schadelijk?

Simpel gezegd, kan het gebeuren dat er in onze briefstuk, kipfilet enzovoorts kankercellen in het vlees geraken? En zoja, is dit schadelijk bij consumptie?

7 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

In theorie zou dat er in kunnen zitten, maar het is niet schadelijk.
Er ZIJN een paar vormen van kanker die besmettelijk / overdraagbaar zijn, bij honden bijvoorbeeld, en wellicht bekender geval de tasmaanse duivel, maar dat gaat niet van soort naar soort. Het betreft dan een kankerverwekkend virus.

Het éten van kankercellen levert geen enkel gevaar op. Wat er al mis aan was, is na sterven, bereiden, opeten en verteren echt volkomen onschadelijk. Vermoedelijk proef je het niet eens, want kanker is niks anders dan een groepje op hol geslagen cellen, die gewoon hetzelfde weefsel "maken" als waarin de tumor begonnen is. (Spier, in het geval van vlees).