Staan er tegenwoordig minder vaak E nummers vermeld op voedsel produkten?

die indruk heb ik.
E-nummer hebben een slecht imago.
Zit er minder kunstmatige troep in voeding de laatste jaren??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was het niet zo dat het vermelden van een E-nummer niet verplicht is, maar dat je ook de naam mag geven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook een manier om E-nummers te ontduiken gok ik: http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-03-2016/KN_1679007
Ritsuka
7 jaar geleden
ja, ze vermelden nu vaak de naam ipv het E nummer.
Dan staat er Ascorbinezuur (vitamine C) ipv E300
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
E-nummers zijn niet altijd "kunstmatige troep" hoor.; kan ook iets van bietensap of schildluisjes zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh... wat ik zei werd hieronder ook al allemaal besproken.
Mosterd ( wa­ter, MOS­TERDZAAD, na­tuur­azijn, zout, ro­de wijn­azijn, voe­dings­zuur: ci­troen­zuur, an­ti­oxi­dant: E224 ) na de maaltijd ;-)

Antwoorden (2)

E-nummers betekenen niet (atomatisch) "kunstmatige troep", maar zijn internationale codes voor erkende, goedgekeurde toevoegingen en hulpstoffen. Zo hebben volslagen natuurlijke ingredienten als bietenrood, citroenzuur, caramel, azijnzuur of agar agar allemaal een E-nummer.
Ze worden aan voedsel toegevoegd om de kleur, de substantie of de houdbaarheid etc. te verbeteren. De hysterie rondom E-nummers is feitelijk ongegrond.

Maar die hysterie geeft wel opening voor een aantrekkelijke commerciele kant ; in plaats van het E-nummer wordt vaker gewoon de stof zelf genoemd, en de fabrikanten hebben de term "natuurlijke" ingrediënten ontdekt. Dat zijn chemisch gezien EXAXT dezelfde hulpstoffen, alleen in plaats van in een reageerbuis worden ze nu gemaakt door genetisch gemodificeerde bacteriën .

(Zie bijvoorbeeld deze heerlijke aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over "natuurlijke aroma's").

Het is dus een commerciële keuze ; de klant wil voor de gek gehouden worden, en de fabrikant levert ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers
Kurkuma is E100
Vitamine C is E300
en zo zijn er nog wel meer natuurlijke stoffen.
Ritsuka
7 jaar geleden
deze is ook leuk, de 'ingrediënten' van een banaan: https://jameskennedymonash.wordpress.com/2013/12/12/ingredients-of-an-all-natural-banana/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(Zie bijvoorbeeld deze heerlijke aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over "natuurlijke aroma’s"). klik hier:
http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-03-2016/KN_1679007
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, is min link weggevallen ?? Dank je wel .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh hij staat onder zie ik nu.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat dacht je van de lucht die je op dit moment inademt? E941   78%
E948   21%
E290   ongeveer 0,03%
Sporen van E938 Daarnaast een wisselende hoeveelheid dihydrogenium-monoxide, doorgaans rond de 0,7%.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Werd de stof zelf maar "gewoon" genoemd.
Voor veel stoffen zijn meerdere namen, soms heel veel verschillende en dat is niet per ongeluk. Tussen chemici zijn meestal afspraken welke notatie of welke naam te gebruiken.
Op etiketten maken ze het soms zo lastig mogelijk om te verhullen wat er precies inzit.
Vooral leuk met een allergie of intolerantie.
Een E-nummer is een Europese goedgekeurde hulpstof. E-nummers hebben een slecht imago, maar lang niet alle E-nummer zijn slecht. Het heeft immers niets voor niets goedgekeurde hulpstof.

Zoals u zelf ook al aangaf hebben E-nummers een slecht imago. Fabrikanten hebben dus liever niet dat er een hele waslijst aan E-nummers opstaat. Fabrikanten zijn echter wel verplicht om te melden wat er in een product zit. Dit lossen ze op door de naam van de stof op te schrijven in plaats van het E-nummer. In plaats van E330 zal er citroenzuur staan. Want wat zou u zelf eerder kopen? E330 of citroenzuur? Soms doen ze dit ook andersom. Toen bekend werd dat de kleurstof karamel volgens sommige bronnen kankerverwekkend is, hebben sommige fabrikanten er bewust E150d opgezet.

Fabrikanten zullen er dus altijd iets opzetten waardoor hun product gezonder, beter of lekkerder lijkt. In werkelijkheid zit er nog hetzelfde in, alleen nu onder een andere naam.

Ik hoop u hiermee geholpen te hebben.

Zonnebloempie