Is er verschil, zo ja, wat is het verschil tussen Demeter melk en biologische melk? wat betekent het in jip- en janneke taal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook voor de koeien maakt het verschil:
http://www.stichtingdemeter.nl/koeien-met-horens/
Rieneke1
7 jaar geleden
Veel koeien die produceren voor Demeter leven in familiekuddes, dus het kalfje mag een veel langere tijd bij moeders blijven.
Cryofiel
7 jaar geleden
Het klopt helemaal dat het leven in familiekuddes veel natuurlijker is, en dat het daardoor naar alle waarschijnlijkheid beter is voor de koeien en de kalfjes. De vraag is echter of er verschil is in de melk die van die koeien komt. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Antwoorden (1)

Ja er is verschil. Demeter is biodynamische melk. Biologisch en biodynamisch is niet hetzelfde.

Het makkelijkste verschil is dat biologische melk vaak wel wordt gehomoniseerd en de melk van Demeter niet.

http://www.stichtingdemeter.nl/kwaliteitsmelk-zonder-homogenisatie/
Kwaliteitsmelk – zonder homogenisatie

Wat gebeurt er bij homogenisatie?
De melk wordt onder hoge druk door een nauwe spleet geperst. De structuur van de van oorsprong vrij grote vetbolletjes wordt daardoor sterk verstoord en de vetbolletjes worden sterk verkleind. Na deze processtap blijft het natuurlijke opromen van de melk achterwege. Homogenisatie dient als zodanig uitsluitend een cosmetisch doel; de melk ziet er alleen voor het oog beter uit. Het leidt niet tot langere houdbaarheid van de melk.

http://www.voedwel.nl/weblog/melk

Homogeniseren

De meeste gangbare en biologische melk wordt ook gehomogeniseerd. Melkvet is lichter dan de melk zelf en komt altijd bovendrijven, het schudden van de melkfles geeft nogal eens klontjes room in de melk en dat vinden veel mensen niet lekker. Daarom wordt de melk in de fabriek tijdens het pasteuriseren onder hoge druk door piepkleine gaatjes geperst en ontstaan er zo kleinere vetdeeltjes die minder gemakkelijk gaan drijven, de melk heeft dan geen roomlaag meer. Deze bewerking heeft ook een nadeel, de vetdeeltjes hebben nu niet meer hun natuurlijke vorm en kunnen om die reden verteringsproblemen veroorzaken bij mensen die daar gevoelig voor zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homogeniseren
Sommige mensen zijn allergisch voor gehomogeniseerde melk.

Die mensen kunnen dus prima Demeter melk drinken, maar niet per se biologische melk.

Toegevoegd na 1 uur:
Laatste bewering kan hier ontkracht worden:
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/592845/allergisch-gehomoniseerde-melk

Toegevoegd na 11 uur:
De allergie bestaat idd niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Jammer van die laatste zin.
Lariekoek dat je allergisch kan zijn voor gehomogeniseerde melk. Ook een waargenomen verteringsprobleem zit meer tussen de oren.
Geen enkel bewijs dat mensen wel Demeter maar geen biologische of reguliere melk kunnen drinken/verdragen.
Reddie
7 jaar geleden
@Utrecht, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het leek me al stug, welnu mensen die denken dat ze allergisch zijn voor gehomoniseerde melk kunnen prima demeter melk drinken. Bedankt voor de reactie. Ga er een vraag van maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De link naar de vraag is dood.
Allergie is het verkeerde woord, voor intoleranties e.d is er zeker verschil.
Ik vergelijk echter liever reguliere supermarkt melk met rauwe bio demeter kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/vraag/592852/bewijs-bestaan-allergie-gehomogeniseerde-melk Allergie is het verkeerde woord Zo stond het op de wiki (heb het verwijderd).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die link werkt wel. Beetje raar dat je de wiki "zomaar" aanpast.
Vooral omdat je zelf geen kennis van zaken hebt, maar dat is een van de grote probleem van de betrouwbaarheid wiki.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het niet zomaar aangepast. Ik heb er een hele vraag over gesteld en heb jouw uitspraak ook nog meegenomen. Daarnaast was er geen enkele verwijzing/bron bij de uitspraak. Als je zelf een bron hebt die wel aantoont dat er een allergie (of iets anders vergelijkbaars) bestaat voor gehomogeniseerde melk moedig ik je aan om de wiki opnieuw aan te passen, MET verwijzing naar de bron. De uitspraak was nergens op gebaseerd, dus het stuk is nu betrouwbaarder. Daarvoor heb je geen kennis van zaken nodig, alleen een stel hersens.
Cryofiel
7 jaar geleden
De wiki is nu betrouwbaarder geworden. Prima zaak dus.