Waarom wordt honing na verloop van tijd anders van structuur?

Ik heb een potje heldere honing gekocht die nadat hij half vol is van structuur verandert.
(Rullig noem ik dat........bestaat dat woord :p...?)
Heet is nu heel dit en totaal niet meer helder.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Amadea
7 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/471098/honing-kristalliseert en http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/160707/honing-vloeibaar-smeerbaar Rullig is inderdaad een bestaande term, maar die zou ik hierbij niet gebruiken. Je kunt los gehakt rullig bakken.

Antwoorden (1)

Honing heeft de neiging om na verloop van tijd te kristalliseren. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van de van nature in honing aanwezige druivensuikers (glucose). Het heeft niets te maken met de kwaliteit of houdbaarheid. Even op de verwarming of in warm water opwarmen tot maximaal 40ºC, roeren en de honing wordt weer vloeibaar. Niet in de magnetron, want belangrijke bestanddelen zoals enzymen, vitaminen en aminozuren gaan dan verloren.
escape