kan je eiwitten uit voedsel scheiden?

ik wil graag eiwitten scheiden uit koolzaad maar weet niet hoe. is er een manier om eiwitten uit voedsel te halen om er bijvoorbeeld een shake van te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dat kan niet zo maar en zeker niet thuis.
Ritsuka
7 jaar geleden
je hebt geen garantie dat dit op een hygienische manier gebeurt en dat je geen schadelijke stoffen krijgt. Er zijn zat kwaliteitsproducten met veel eiwitten te koop in de winkel en online, ik zou het gewoon daarbij houden voor de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dit weet ik maar ik heb een schoolproject waarbij ik op avans hoge school spullen kan gebruiken
Ritsuka
7 jaar geleden
ik dacht dat je dit voor persoonlijk gebruik wilde doen, zo kwam het over in je vraag.
Ritsuka
7 jaar geleden
Koolzaad (olie in elk geval) bevat trouwens geen eiwitten: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=731
Erna55
7 jaar geleden
Uit Wiki : Uit het zaad wordt koolzaadolie getrokken die vele toepassingen heeft. Van koolzaadolie kan ook biodiesel gemaakt worden. Daarnaast kan het ook in pure vorm of vermengd met dieselolie in (aangepaste) dieselmotoren gebruikt worden. De vezels die na persing overblijven zijn rijk aan onverzadigde vetzuren, eiwitten, vitaminen en mineralen en zijn gewild als krachtvoer voor het vee.

Antwoorden (1)

De olie uit oliehoudende zaden als zonnebloem- of koolzaad wordt door ze te persen eruit gehaald, gevolgd door een hexaanbehandeling om de resterende olie er uit te halen. De hexaan wordt weer teruggewonnen. De perskoek die overblijft bevat de eiwitten en wordt daarom ook vaak gebruikt als veevoer. Ook worden er wel meststoffen van gemaakt of ze dienen als grondstof voor aminozuren. Eiwitextractie uit de perskoeken kan gedaan worden onder zure of basische omstandigheden, eventueel met behulp van proteases.

Toegevoegd na 27 minuten:
Deze eiwitten worden meestal voor technische toepassingen gewonnen als bijv. bio-brandstof. Geen goed idee om er een shake van te maken, hexaan is al giftig en daar ga je zelf niet mee rommelen. Je kunt beter eiwitpoeder kopen dat kant-en-klaar is.
amc
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
dat van je toevoeging dacht ik ook al, maar in reactie bij vraag staat dat het om een project voor school gaat. Gelukkig niet voor consumptie dus,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de pulp die overblijft na de eerste persing gebruikt zonder hexaan toe te voegen zou het niet echt schadelijk zijn.
Dan is meeste olie eruit, en nog niets toegevoegd