Nee. Dat is alleen, zoals de naam van het spul al zegt, kauwen. Je krijgt er zo goed als geen voedingsstoffen mee binnen, daarom kan je het geen eten noemen.

Toegevoegd na 18 uur:
Eten is een werkwoord. Kauwen is ook een werkwoord.

Als je de vraag zo leest is er niets mis met mijn antwoord! Eten betekent namelijk 'voedsel tot zich nemen'. (Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/eten ).
Kauwgom is geen voedsel.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat is het dan? Van de categorie "kauwen" heb ik nog nooit gehoord. Hier staat het eten, daar het drinken en voor "kauwen" moet je daar zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt er op of je de vraag beantwoordt:
"Kan je het consumeren van kauwgom eten noemen?" Waarin eten het werkwoord is. De vraag gaat over eten, het zelfstandig naamwoord.
Ligt een beetje aan de definitie die je pakt van voedsel(eten) en het gebruik van de kauwgom, maar in het geval van niet-suikervrije kauwgom is het antwoord: "Ja".

Kauwgom valt onder de bijzondere "voedselgroep" snoep waar vooral het voedingsmiddel suiker/koolhydraten zit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Snoep
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=702

Nu zal je in de spreektaal kauwgom niet snel als eten/voedsel beschouwen, echter voldoet het wel aan de meeste definities

"voedsel
Te gebruiken voor elke stof die kan worden verteerd of geabsorbeerd door een menselijk of dierlijk lichaam. Dient als bron voor energie of een essentiële voedingsstof, om weefsel aan te maken of te vervangen of om de honger te stillen."

"Voedsel
alles wat als bron van voedingsstoffen kan dienen. "

Kauwgom is te vergelijken met een suikerklontje. Suiker kan als bron van voeding dienen.

http://www.encyclo.nl/begrip/Voedsel

Een wat gekker geval is suikervrije kauwgom
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=703
Hoewel ook daar water en magnesium in voorkomen, is deze lastiger als voedsel te beschouwen.

Kauwgom zou je in andere gebruiken kunnen zien als:
Medicijn(middel om een stof toegediend te krijgen): nicotine kauwgum
Mondverzorgingsproduct: anti-cariëskawgom
Algemeen verzorgingsproduct: kauwgom bedoeld om een frisse adem te krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nounka
7 jaar geleden
Ik kan nog volgen met het idee dat het in de restgroep zal zitten maw snoepgoed.
Dan zou ik eerder denken is snoep een soort voedsel. ja volgens die definitie.
Hoewel ik persoonlijk bij eten denk aan iets meer substantieel. Maar ik stop met volgen waar suikervrije tuttefrut niet meer snoep is ( en dus uitzondering).
Suikervrije cola is en blijft toch ook frisdrank. ( ook deel van de restgroep en dus ook deel van de voedselpiramide lijkt me )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zeg niet dat je suikervrije kauwgom NIET als voedsel kan beschouwen. Alleen dat het wat lastiger is door de wel heel geringe hoeveelheid voedingsmiddelen. Kauwgom heeft nog als lastige bijkomstigheid dat de meesten het niet doorslikken (hoewel dat me de voedingsmiddelen (suikers) die erin zitten wel weer gebeurt). Het probleem zit hem hier inderdaad in definitie vs. gevoelsmatige indeling die je maakt of een indeling die bijvoorbeeld een bedrijf maakt. Snoep zal bijvoorbeeld onder de "food"-sectie" vallen bij de Makro, niet onder "non food"-sectie. In mijn ogen vallen suikervrije dranken en suikervrije kauwgom dus ook onder voedsel.
Kauwgom kun je scharen onder de categorie genotsmiddelen.
7 jaar geleden
Nee, kauwgum is geen eten. Eten doe je om het lichaam te voeden ... je eet het op.
Je slikt het in en het lichaam haalt er de voedingsstoffen uit. De maag en darmen breken een deel van de ingrediënten af, de voedingsstoffen gaan naar de juiste plekjes en de bestanddelen die niet kunnen worden verteerd komen door de bewegingen van de maag en darmen in de toiletpot terecht.

Kauwgum valt onder de categorie 'snoepgoed'. Het is niet meer dan een hoeveelheid gom met etherische olie en suiker om op te kauwen. Het is dus op basis van gom, smaak-en zoetstoffen, waarmee je het lichaam niet kunt voeden. Sterker nog...het is niet eens bedoeld om in te slikken! Het is bedoeld om alleen te kauwen.

Kauwen is altijd goed omdat goed en langzaam kauwen het eten al goed voorverteert. Kauwen is echter ook goed voor de concentratie. De malende kaken zorgen ervoor dat er meer bloed stroomt naar bepaalde delen van de hersenen en vooral het werkgeheugen heeft er profijt van. Je wordt er ontspannen van en toch blijf je alert. Een kauwgumpje kauwen in het vliegtuig helpt ook tegen de veranderende luchtdruk in je oren. Het kauwen en slikken trekt de buis van Eustachius namelijk steeds een beetje open zodat de lucht kan ontsnappen en de druk in de oren afneemt.

Tegenwoordig is de meeste kauwgum suikervrij gemaakt om het gebit beter te beschermen. De gom wordt met kunstmatige zoetstof gezoet, meestal in de vorm van sorbitol of xylitol. Het is dus eigenlijk beter om te nemen dan suikerrijk snoepgoed, zeker voor je gebit. Door het kauwen wordt extra speeksel aangemaakt en dit neutraliseert zuren en spoelt je tanden schoon.
Het is echter niet raadzaam om heel veel kauwgum te kauwen juist vanwege de kunstmatige zoetstoffen. De sorbitol wordt voor een deel niet opgenomen en verteerd, de darmflora moet het dan vergisten( gassen ontstaan) en dit zorgt voor 'winderigheid'. Veel kauwgum zorgt ook voor waterige ontlasting omdat de kunstmatige zoetstoffen een laxerend effect hebben. Bij gevoelige darmen of veel hele pakjes kauwgum verbruiken, kan je buikpijn krijgen met de daarbij behorende diarree.
amc