Smaak van kauwgom weer terug?

Je hebt wel eens dat als je tijdje op een kauwgom hebt gekauwd dat dan de smaak weg is.
Als je hem dan een tijdje weglegd zodat hij kan drogen en je neemt hem dan weer in je mond dan heeft de kauwgom weer veel smaak. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iew, wat een vieze gewoonte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vies? als je hem gewoon op een schoon plekje legt dan is er niets vies aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd ik snap het ook niet wat maartje bedoeld hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat de Goden jouw graag zien... Ze sprenkelen wat suiker vanuit het Rijk der Hemelen op je kauwgom, dat weer tot volle smaakdom komt...

Het beste antwoord

Dart komt omdat je went aan de smaak als je hem heel lang in de mond hebt, zodat je hem totaal niet meer proeft (net zoals je aan geuren - die een belangrijk deel van de smaak zijn trouwens - kunt wennen.)
Wanneer je hem dan lang genoeg uit je mond hebt om de smaak helemaal kwijt te raken en je stopt hem er weer in, proef je hem weer helemaal. De kauwgom zelf is er niks meer of minder van geworden, maar je smaakreceptoren zijn weer ' vers' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij is het zo
dat het kaugom dan lucht krijgt
maar ik weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zenuwen zijn erop gebouwd dat ze bij een verandering van prikkel een signaal aan je hersenen afgeven. Als je een poos iets warms vasthoudt voel je dat na verloop van tijd niet meer. Zo gaat het ook met je smaakpapillen: die wennen na een poosje aan de smaak van de kauwgom en de smaak lijkt eraf. Laat je hem een poosje liggen, dan zal de smaak weer 'opvallen'.