Waarom krijg ik van melk drinken hoofdpijn?

Melk vind ik erg lekker,maar ik krijg er ook hoofdpijn van (alsof je een lichte kater hebt)!Gekgenoeg heb ik dat met kaas eten niet! Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga eens naar je huisarts met dit verhaal, mogelijk heb je een lactose intolerantie, dat kan makkelijk vastgesteld worden. Dat je geen klachten hebt als je kaas eet, kan komen door de hoeveelheid die je neemt. Ook komt het voor dat je het ene product probleemloos kunt eten, terwijl het andere vrijwel direct klachten geeft, of dit het is, geen idee, dat kan alleen een arts vaststellen.
Reddie
8 jaar geleden
Als je er alleen hoofdpijn van krijgt, is het waarschijnlijk de lage temperatuur waarop je de melk drinkt.
Probeer het uit met melk op kamertemperatuur of warmer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen flinke gasvorming bij melk, dan ook geen lactose intolerantie.
(dat scheelt de huisarts weer 10 minuten waarin die wat beters kan doen) In kaas zit weinig (jonge kaas) tot bijna geen (oude kaas) lactose.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kaas bevat flink wat minder lactose dan melk, dit verklaard het verminderde effect bij het eten van kaas. Zelf krijg ik ook hoofdpijn van veel melk, terwijl ik zelf niet lactose intolerant ben. Zijn er ook problemen met erge gassen? Anders ben je zoals bijna elk mens gewoon gevoelig voor lactose, en enkel het minderen van de consumptie van zuivelproducten zal genoeg zijn.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je een lactose-intolerantie hebt ontwikkeld en dit kan ineens op komen zetten....al drink je al je hele leven melk zonder problemen.
Dit betekent dat je de melksuiker niet kunt verdragen en dit is een suiker die in veel melkproducten zit. Lactose-intolerantie heeft te maken met het enzym 'lactase', dat in de wand van de dunne darm wordt aangemaakt en ervoor zorgt dat de 'lactose' goed verteerd kan worden.

Bij een tekort aan lactase komt de lactose onverteerd in de dikke darm terecht en dit kan voor klachten zorgen. Inderdaad gebeurt dit vaak na de eerste slokken al met hoofdpijn. Vaak spelen er daarna ook buikklachten mee, als je toevallig gevoelige darmen hebt.

Probeer eens of je hetzelfde krijgt met het eten van roomijs of bij veel kaas over een gerecht of op brood. Kan zijn dat je bij een plakje nog geen last hebt, maar bij meer kaas wél. Je kunt ook eens proberen of je ook hoofdpijn krijgt als je een glas lactosevrije melk drinkt zoals de 'lactofree'melk van Arla. Kan je die probleemloos wél drinken, dan heb je al een indicatie....
Het is dan een goed idee om eens bij de huisarts een allergietest te doen, zodat je het zeker weet en weet waarvoor je moet oppassen bij het eten.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Hoe kunnen de eerste slokken in de dikke darm komen?
-Een allergietest gaat je niet helpen als dit het zou zijn, het is geen allergie , wel zijn er verschillende specifieke testen voor.
-In kaas zit weinig tot geen lactose.
amc
8 jaar geleden
Ik geef aan dat niet de eerste slokken melk in de dikke darm terechtkomen, maar de lactose die niet eerst verteerd wordt en dat je dit al merkt na de eerste slokken die je gedronken hebt. Je hebt gelijk met de allergietest, ik had moeten schrijven 'tolerantietest' maar dat zou de huisarts ook wel aangegeven hebben als je met deze klachten bij hem komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ondanks dat ik de hoofdpijn niet krijg van het eten van kaas (ik eet veel kaas),nomineer ik dit antwoord toch als beste antwoord.Ik heb het echt alleen als ik (bepaalde merken) melk drink (die merken drink ik nu dus niet meer want ik weet dat ik daar hoofdpijn van krijg).

Andere antwoorden (1)

Gaat melk drinken gepaard met zware hoofdpijn, hooikoorts, eczeem, andere huiduitslag of kortademigheid, dan scheelt er wellicht iets anders aan. Huub Savelkoul: ,,Lactose-intolerantie wordt wel verward met melkeiwit-allergie, dat ernstiger klachten kan geven. Bij allergie reageert het immuunsysteem verkeerd op een of meer eiwitten die in melk voorkomen. Dat kan betekenen dat je wel allergisch bent voor koemelk, maar bijvoorbeeld niet voor moedermelk. In dat geval moet goed worden uitgezocht bij welk specifiek eiwit dat effect optreedt.”Lactose-intolerantie en melkeiwitallergie hebben niets met elkaar te maken. Intolerantie is geen allergie, maar het onvermogen van het lichaam om een bepaalde stof (in dit geval lactose) af te breken. Voor zover bekend is er geen verband met andere intoleranties, allergieen en overgevoeligheden.
fremar