Dit hangt af van verschillende factoren: je lichaamsgewicht, het aantal eiwitten dat je via andere voedingsmiddelen binnenkrijgt en hoe fanatiek je sport.

Een niet-sporter heeft 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig, een duursporter 1,2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht en een krachtsporter heeft 1,7 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig.

Je eiwitinname is via verschillende apps of websites bij te houden. Ik gebruik zelf MyFitnessPal (telefoon) en Voedingscentrum.nl (pc).

Houdt er rekening mee dat een ei slechts 7 gram eiwit bevat en je hierbij ook steeds het eigeel binnenkrijgt. Dit bestaat, naast vitamines en mineralen, vooral uit vet en is daarom in grote hoeveelheden niet heel goed voor een sporter. Probeer je eiwitten ook binnen te krijgen via kip, vis, rundvlees en eventuele eiwitshakes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om even een voorbeeld te stellen: ik weeg zelf 80 kilogram en sport zes keer in de week (kracht). Dit komt neer op 80 kilogram x 1,7 gram eiwit = 136 gram eiwit. Wil ik dit enkel via eieren binnenkrijgen, moet ik iedere dag 19,42 eieren eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Vet is niet ongezond.