Waar komt het woord friet vandaan?

Patat snap ik wel dat komt van patatten een ander woord voor aardappels maar friet lijkt helemaal niet aardappels qau woord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Van het woord frituren. Patates frites betekent gebakken aardappel.

De termen friet en patat komen beide van het Franse patates frites af. Het zijn dus eigenlijk verbasteringen van de twee woorden in het Franse origineel.

In België gebruikt men het woord patatten waar wij aardappels (of aardappelen) zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

friet slaat denk ik op het feit dat de patat gefrituurd wordt.
13 jaar geleden
Friet komt van frites van patates frites, gefrituurde aardappelen, rechtstreeks uit het frans dus. Vertaalt als patat friet, en kortweg ook wel patat of alleen maar friet of zelfs frietjes genoemd. Zo gaat dat met woorden ; van een bijvoegelijk naamwoord in het Frans, kleien we in mum van tijd een Nederlands zelfstandig naamwoord. Gelukkig is deze nog tamelijk makkelijk te herleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Friet is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes.

Friet is bekend onder verschillende benamingen: in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, in de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in de rest van Nederland heeft men het meestal over patat. In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang. Andere benamingen zijn patates frites en frites.

Het gebruik van "patat" kan in Vlaanderen, Zeeland, Noord-Brabant en Nederlands Limburg verwarring veroorzaken, bij de eerste twee omdat het daar "aardappel" betekent, en bij de laatste twee gevallen omdat het woord er niet of nauwelijks gebruikt wordt.