Kun je boekweitmeel 'rauw' eten?

Ik wil graag op een makkelijke manier extra koolhydraten nemen in de ochtend. Aangezien ik niet van ontbijten hou, wil ik dit in de vorm van een shake doen. Nu heb ik veel gelezen dat boekweitmeel erg gezond is en goede langzame koolhydraten bevat. Kan ik hiervan een schepje door mijn eiwitshake gooien? Of moet dit op een bepaalde manier worden verhit of gebakken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.9K
Amadea
8 jaar geleden
Bij meel vind ik alleen de vermelding dat er brood, pannenkoeken, koekjes en dergelijke van gemaakt kunnen worden. Wel zijn boekweitvlokken direct te gebruiken, bijvoorbeeld in muesli. 't Is dan nog wel lekkerder om ze eerst een poosje in melk te laten weken, dan kauwt het makkelijker weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het inderdaad over de gemalen vorm.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik heb laatst eens Joylent gekocht, shake waar alles in zit wat je nodig hebt op een dag (volgens hun). Ik neem daar wel eens paar scheppen van in shake, drinkt lekker weg, en je hebt gelijk wat vitamines enzo erbij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'Schijnt', waar heb je dat vandaan?
Wanneer je een vlokkenvorm kunt eten, dan zal de gemalen vorm ook wel kunnen lijkt mij?
Amadea
8 jaar geleden
Nog steeds niet gevonden. Maar wel een goed alternatief: Kasha. Dat is geroosterde boekweit, en die kan je zo eten.
Amadea
8 jaar geleden
Die schadelijke stof is fytinezuur. In boekweitzaad ('grutten') wordt dat onder meer afgebroken door het te weken of te roosteren.
Fytinezuur belemmert met name de opname van zink, ijzer, magnesium en calcium in je lichaam. Daarom is het ongewenst in grote hoeveelheden binnen te krijgen. Omdat het behalve in granen ook bijvoorbeeld in koffie en noten zit, is het dagelijks maximum van wat verantwoord is al snel bereikt.

Antwoorden (1)

Boekweitmeel bestaat uit fijngemalen gedopte boekweitzaadjes. Eén kilo boekweitmeel bevat ongeveer 45000 zaden.

Het heeft verder geen bewerking ondergaan, dus het vraagt dezelfde bereiding als boekweitzaadjes maar is sneller gereed. Dus nee, je kunt het niet rauw eten.

Als je er geen pannenkoeken of koekjes van wilt bakken dan kun je beter boekweitvlokken een nachtje weken en daar dan muesli van maken, of Kasha kopen. Dat is gepelde en geroosterde boekweit en dat kan je wél puur eten (of aan yoghurt toevoegen).
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt dus ook het boeweitmeel met water een nachtje laten weken en dan bijvoorbeeld in een shake mengen? Wat ik alleen niet begrijp is hoe het weken in water bijdraagt aan het 'garen' van het product.
Amadea
8 jaar geleden
Door het weken wordt de boekweit zacht en beter verteerbaar. In rauwe boekweit zit fytaat (wat de opname van ijzer, zink, calcium, koper en magnesium verhindert) en dat wordt geneutraliseerd door het weken. Bijkomend voordeel is dat de hoeveelheid vitamine B erdoor toeneemt.