Waarom kun je in NL geen tomatenpuree/-stukjes krijgen, afkomstig uit NL?

In NL worden op veel plekken tomaten gekweekt, maar waarom hebben wij dan geen puree etc. daarvan uit NL?

Extra weetje: Welke landen, buiten Italië en China, produceren tomaten voor bovengenoemde producten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Amadea
8 jaar geleden
Vermoedelijk omdat Nederlandse tomaten meer water bevatten en daarom minder geschikt zijn om te pureren. Stevige vleestomaten lenen zich daar veel beter voor.
bamibal
8 jaar geleden
Er is goede tomatenpuree uit Turkije.

Antwoorden (1)

Omdat nederland gewoon te weinig zonuren,en te veel regen kent.
Een tomaat heeft zon en warmte nodig,en dat kan in nederland alleen in in de kassen.
Een tomaat is heel gevoelig voor regen van boven,dus op het blad en op de tomaat zelf.
De tomaten voor tomaten puree worden gewoon buiten gekweekt.
En meestal in landen waar het een landklimaat is,of een subtropisch klimaat.
De tomaten voor de puree worden door en door rijp,wat smaak en kleur ten goede komt.
Dit zou in nederland alleen in de kassen kunnen,,maar dan komt het kostenplaatje om de hoek.
En wordt de puree te duur.
Een ieder van U die weleens tomaten van buiten heeft geproefd,,en ook in andere landen met meer zon.
Die weet dat deze veel lekkerder zijn als de nederlandse kastomaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Wij hebben al jaren geleden een proeftest gedaan met tomaten uit spanje en nederlandse uit een grote kwekerij in de buurt,Raden maar,wat bleek, die Hollandse zagen wij voor Spaanse aan en omgekeerd,Die Hollandse waren en zijn lekkerder en zoeter dan die Spaanse.
Ik mag hier geen reclame maken,maar kijk maar eens waar de lekkerste tomaatjes vandaan komen.Die worden gekweekt in kassen zo milieuvriendelijk mogelijk onder optimale omstandigheden.Deze zijn wel te duur om in te blikken. Buitenteelt tomaten is hier altijd een risico, vanwege het weer en het phytoftora (aardappelziekte),dus de bliktomaten komen uit landen waar de zon schijnt en men goedkoop kan werken.