Hoe kan het dat koolhydraat-arm eten zo weinig smaak heeft?

Ik probeerde koolhydraat-arme rijst,maar er zat bijna helemaal geen smaak aan!
Smaakte niet meer naar rijst,verdwijnt de smaak dus als er geen (bijna) koolhydraten meer in zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Koolhydraten heb je in de vorm van suikers, die een zoete smaak aan het eten geven, en zetmeel. Als je de suiker uit een voedingsmiddel haalt (laten we zeggen: koolhydraatarme chocolade) gaat het echt heel anders smaken, zeker als je geen kunstmatige zoetstof toevoegt. Maar rijst bevat alleen koolhydraten in de vorm van zetmeel en daar zit geen of nauwelijks smaak aan. Dat merk je wel als je een keer vergeet zout in de aardappelen te doen. Dat jouw koolhydraatarme (= zetmeelarme) rijst zo weinig smaak had kan dus niet gelegen hebben aan het koolhydraatgehalte. Misschien was de rijst oud of gewoon van een slechte kwaliteit, maar met kruiden moet je koolhydraatarme rijst tot een lekker product kunnen verwerken. Droge rijst met een normaal koolhydraatgehalte heeft ook weinig smaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koolhydraat-arme rijst, noedels en pasta, hebben inderdaad een volkomen neutrale smaak. Dit komt omdat het geen natuurlijke granen zijn die gebruikt worden. het zijn als het ware geperste vezels, gemaakt van een exotische plant, die in Azië hoog in de bergen groeit.
Deze Konjac plant, bevat de vezel 'glucomannan' en deze vezels worden uit de wortel van de plant gehaald, tot poeder gemaakt en vervolgens wordt hieruit, door absorptie met water spaghetti, rijst, noedels of andere vormpjes gemaakt.
Het resultaat zijn zogenaamde 'zero-producten', die geen koolhydraten, gluten en vet bevatten en nauwelijks calorieën.

Hoewel deze vezels nauwelijks calorieën bevatten, geven ze toch een 'vol' gevoel en grijp je al niet snel weer naar eten. Je valt er dus vanaf en ook de bloedsuikerspiegel ondervindt nauwelijks invloed. Daarbij zijn ze goed voor de darmflora en het cholesterolgehalte.

De smaak zal je echt moeten maken door kruiden te gebruiken of een lekkere saus. Deze zero-produkten, hoef je ook niet apart te koken, maar laat ze gewoon enkele minuten in het kant-en-klare gerecht, het vocht absorberen en ze zijn klaar...ietwat langer laat de kruidensmaken er ook meer intrekken.
Het beste fruit je goede smaakmakers als vers geraspte gember, samen met kruiden/specerijen als kardemom, kerrie, kurkuma, djinten, korianderkorrels, venkelzaadjes, rode peper, chiivlokken e.d. even aan in wat geurige olie of olijfolie, of neem een zakje boemboe en als je dan een soort pasta hebt gekregen, doe je er wat water bij en stoom of wok er gesneden groenten bij.

Op het laatst doe je dan de rijst of noedels erbij, laat enkele minuten meegaren en smaak opnemen en op het laatst kan je er evtl. nog wat ketjap, oestersaus ofzo bijdoen of andere smaken uiteraard, passend bij het gerecht dat je maakt.
Verse tuinkruiden op het laatst eroverheen maken het dan af én op smaak.
amc
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
als je ze te lang mee laat koken word het gelijk papperig, dan valt die vorm dus uit elkaar
amc
8 jaar geleden
Klopt inderdaad Ritsuka. Op de verpakking staat '2 min' maar ik vind een minuutje langer wel meer smaak geven en de vorm is dan nog steeds heel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het echt niet te eten,jammer..