kun je lactose-intolerant worden als je geen zuivel meer consumeert?

Is dit waar of is het een fabeltje.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
waar haal je dit vandaan? Mocht je lang geen melkproducten meer hebben gehad, dan moet je ze wel rustig weer herintroduceren, omdat je lichaam die enzymen niet meer heft (je lichaam gaat geen dingen blijven aanmaken die niet worden gebruikt).
Maar na rustig opbouwen zou er geen probleem moeten zijn.
Met langdurige vegetariërs is het vergelijkbaar, die kunnen het beste heel rustig weer beginnen met vlees eten, en dan eerst de makkelijk verteerbare dingen.
Erna55
8 jaar geleden
Ik wil graag weten wie je verteld heeft dat je "intolerant" kunt worden door eetgewoonten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Twijfelachtig:
Sowieso kan je lactose intolerant worden tijdens de periode dat je geen zuivel neemt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie
(zie andere oorzaken)
En enkele van die oorzaken kunnen weer het gevolg zijn van een dieet verandering. Daarnaast kan de intolerantie inzetten in de periode dat er geen zuivel wordt genomen. De leeftijd dat een lactose intolerantie merkbaar wordt verschilt nogal. (dit zou je als een "Ja" op de vraag kunnen zien)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus het antwoord is nee, maar het kan uiteraard toevallig samengaan?

Het beste antwoord

Nee. Lactose intolerantie is een genetische "afwijking". Die verandert niet door voedsel. Lactose moet worden "verteerd" door het enzym lactase (een eiwit / proteïne) , dat wordt aangemaakt met behulp van een genetische code.
Als je die code hebt kun je lactose verteren. Als je die niet hebt, dan niet.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correct, maar niet het volledige verhaal. (zie reacties)