Is er een verschil ( vooral dan qua gezondheid ) tussen gewone yoghurt en die van yoghurtbloemen?

Ik heb net yoghurtbloempjes gekregen. En al enkele dagen maakt ik dus een portie verse yoghurt.
Maar ik bedenk me nu ineens dat : normaal gezien je yoghurt wel anders maakt. ( wit poeder in melk doen, warmte, laten rijpen,... )

Is die kefir in samenstelling dan anders dan gewone yoghurt?
Ik kan wel overal vinden dat het gezond is. Maar in vergelijking met de gewone soort ... beter, hetzelfde, slechter ???

8 jaar geleden
4.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Kefir is geen yoghurt. Zelf kefir maken is mogelijk. Je moet echter wel goed oppassen dat je geen verontreiniging in je kefir-cultuur krijgt. Het gevaar van een microbiële verontreiniging in je kefir-cultuur is dat je er soms niets van merkt, terwijl de verontreinigende schimmels wel toxinen kunnen produceren zodat je jezelf aan het vergiftigen bent.

Het beste antwoord

Kefir is geen yoghurt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Yoghurt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kefir

Bij yoghurt bestaat de cultuur uit twee melkzuurbacteriën.
Bij kefir bestaat die uit ongeveer 20 melkzuurbacteriën en 20 gisten.
De gezondheidseffecten zijn ook complexer. Mijns inziens een stuk gezonder dan yoghurt.
De kefir cultuur is als "plantje" (witte korrels) maar ook als poeder te krijgen.

Bij beide is de grondstof zeer belangrijk; hoe hoger de kwaliteit van de melk hoe gezonder.
Voor beide geldt ook dat het oppassing is als de vertering van melk een probleem is, hoewel zelfs dan kefir een uitkomst kan zijn, aangezien het de melk voorverteert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Yoghurt maken gaat iets anders dan je in je vraag omschrijft. Behalve de handelingen die je noemt moet er nog iets zeer belangrijks gebeuren, namelijk enten ofwel aanzuren. Yoghurt ontstaat door bacteriën die melksuiker omzetten in specifieke soorten melkzuur. Jij ent je yoghurt met kefir, fabrikanten gebruiken daarvoor wat zij noemen yoghurtcultuur of zuursel: een kleine hoeveelheid yoghurt die is aangezuurd met de gewenste bacteriecultuur. Voor het resultaat maakt dat weinig verschil (hooguit in de smaak, elke cultuur geeft een net even andere smaak) maak voor de gezondheid is er hoegenaamd geen verschil.