waarom is volkoren penne of spaghetti gezonder dan normale penne terwijl er in volkore penne meer colorieen, suikers en verzadigde vetten zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K
bamibal
8 jaar geleden
Volgens onderstaande site bevat volkorenpasta juist minder van dat alles.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=976
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=766
Ritsuka
8 jaar geleden
wie zegt dat het gezonder is?
paulus811
8 jaar geleden
En je schijnt eerder een vol gevoel ervan te krijgen, je zou er dus minder van eten.

Het beste antwoord

In de regel zijn producten van volkoren meel (dus meel waar de hele graankorrel voor is gebruikt) gezonder dan van geraffineerd wit meel, voornamelijk omdat het langzamere koolhydraten betreft. Wit meel kun je eigenlijk gewoon vergelijken met pure suiker voor je lichaam. Ze doen je bloedsuiker heel snel stijgen, en daarna ook weer snel zakken zodat je opnieuw honger hebt.
Volkorenproducten zijn langzamere koolhydraten die over langere tijd de bloedsuiker langzaam doen stijgen en weer afzakken, waardoor je langer en regelmatiger verzadigd bent. Bovendien bevatten ze meer vezels en overige voedingsstoffen die goed zijn voor je darmen.

Het antwoord is dus ja ; volkoren pasta is gezonder dan witte. Het aantal calorieën is beslist niet de enige maat of een voedingsmiddel gezond is of niet, en het verschil is minimaal. Hetzelfde geldt overigens ook voor wit brood (waarbij "wit" is : alle brood dat niet gebakken is van volkorenmeel, hoe bruin het er ook uitziet. )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
De glykemische index van witte en volkorenpasta verschilt nauwelijks.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/over-eten/glykemische-index

Andere antwoorden (1)

Omdat er meer mineralen zoals ijzer en magnesium in zitten en (meestal, niet altijd) meer voedingsvezels. De hoeveelheid koolhydraten en de snelheid van opname (glycemische index, zie tweede link) verschillen niet veel. Maar je eet er minder van, omdat het niet zo lekker weghapt als witte pasta.