Is 3 keer per week sushi en sashimi eten slecht?

Ik ben best wel verslaafd op rauwe vis maar kan dit kwaad als ik het zovaak eet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

indien je 3 x sushi/sashimi eet in een echt Japans restaurant zal het uiteraard gezonder zijn dan in een sushibar o.i.d. De sushi die hier geserveerd wordt is naar onze Europese smaak aangepast en die is bij lange na niet zo gezond als die in japan.
Wij zijn namelijk gek op zoute smaakjes en op vet. Vaak wordt de sushi zelfs gefrituurd en er wordt mayonaise bij geserveerd. Ook is de sojasaus die wij hebben vaak veel zouter dan die in Japan. Wij houden namelijk van sausjes en zullen die er ook meestal rijkelijk bij eten!

Uiteraard zijn de sushi ingrediënten op zich gezond. In vis zitten nu eenmaal goede omega3-vetzuren en die zijn met name goed voor de hart- en bloedvaten en vis is ook rijk aan vitamine B12. Vette vis bevat bovendien ook vitamine A en D, goed voor je huid ogen en weerstand. De variatie in vis geeft dus vele gezonde stofjes aan het lichaam.
Vaak zit er zeewier bij en dit is ook een bron van mineralen en ook de gember (gari)bevat belangrijke mineralen én vitaminen. De rijst is eigenlijk alleen nog een bron van lege koolhydraten, omdat deze door bewerking minder vitaminen en vezels bevat dan de onbewerkte volkoren of zilvervliesrijst. Zo'n 80% van de sushi is rijst en hiervan is dus een vijfde deel suiker.

Als je de sushi vers en puur eet, zoals de japanners het doen, dan is het zeker wel gezond. Je eet immers alleen vis en rijst. Ga je je te goed aan mayonaise erbij of aan de gefrituurde variant, dat is het natuurlijk minder gezond.
Wat wel ontbreekt zijn natuurlijk de verse groenten en dit maakt het geen volwaardige maaltijd. Je zult dus overdags ook iets van groenten moeten moeten knabbelen of tijdens de lunch iets met groenten om geen tekorten te krijgen aan vezels en andere stoffen. Het is al best lastig om dagelijks aan de aanbevolen 300 gr. te komen dus...
Je kunt het beter eten dan 3x in de week patat en pizza enz. ;-)
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

sushi is iets dat je één of twee keer per maand eet. Niet elke dag.
We hebben het er al eens eerder over gehad maar sushi is lang niet zo gezond als je denkt. Sterker nog; sushi kan een regelrechte dikmaker zijn en een volledige sushi maaltijd kan maar zo meer calorieën bevatten dan een heel Big Mac Menu.
Verre van! In Japan is sushi geen maaltijd die dagelijks gegeten wordt maar vaak alleen tijdens speciale gelegenheden of als je jezelf eens lekker wilt verwennen tijdens de lunch. In Japan weten ze dan ook allang dat sushi geen perfecte ‘healthy food’ is.
fremar