Zijn er levensmiddelen die je echt nooit na de houdbaarheidsdat kan gebruiken?

echt geen dag,ik weet van sommige joghurt en boter dat je na 2 weken het nog goed kunt eten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Nee. Houdbaarheidsdata zijn zo krap genomen dat er geen enkel product, onder geen enkele bewaaromstandigheid kan bederven voor de houdbaarheidsdatum... de meeste zijn dus veel langer goed....
Vroeger zat er nooit ergens een houdbaarheidsdatum op, en keken en roken we gewoon of iets nog goed was... als je dat tegenwoordig ook doet, kun je veel geld uitsparen met aankopen die op datum zijn...(over datum mogen winkels het niet meer verkopen)...
Gewoon zelf controleren dus, en laat die datum maar lekker zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Volgens mij worden de houdbaarheidsdata in Europa zo scherp gesteld dat je alles nog wel minimaal 1 dag na de uiterste datum kunt eten. En vaak inderdaad zelfs veel langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
klopt
filet american eet ik dusecht niet over de datum heen.
Ook verse tartaar en haring hou ik ook niet lang in de koelkast.
verder kijk ik met melk produckten niet zo nauw, deze kunnen nog best lang mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als je een produkt goed koel bewaard hebt, en de verpakking is nog dicht, je dit nog best een dag of meerdere dagen kan gebruiken.
Je hebt natuurlijk altijd je eigen neus en smaak nog, en als iets echt niet meer goed is, proef of ruik je dat echt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vis wordt heel snel ranzig,na de houdbaarheidsdatum en bederft snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geperste sappen gaan heel snel schimmelen,soms wel op de dag van uiterste houdbaarheidsdatum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkenslever voor op de boterham zou ik niet meer eten; slaat ook vrij snel een beetje groenig uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze op de voorgeschreven wijze bewaard hebt, dan zijn ze er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk alleen echt uit met lever, en schaaldieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rauw vlees, vis, kip, orgaanvlees, schaaldieren.
Daarna komt hetzelfde rijtje maar dan bewerkt, gekookt, gebakken enz.

Met bewerkte zuivelproducten moet je ook oppassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe korter de houdbaarheid hoe meer kritisch die ene extra dag is.
Verse vis, filet americain, etc zou ik dus niet meer eten na de "Te gebruiken tot" datum.
Een blik soep daarentegen kan nog jaren veilig gegeten worden. Wordt er niet lekkerder op maar het is niet onveilig.
Utrecht
14 jaar geleden
Alle soorten vlees, vis en gevogelte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Potje ananas, is niet meer te eten na de houdbaarheidsdatum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champignons zijn soms wel eens voor deze datum niet goed/lekker meer..ze worden donkerder en ruiken muf, en lijken iets vochtiger. En ook tauge kan eerder bederven dan de datum op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rijst en bami en nassi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gehakten en worsten e.d. Bij supermarkten zoals bij de C1000 verwerken ze de worsten doodgewoon opnieuw. Wanneer worsten met afgeprijsd sticker niet worden verkocht, malen ze dat opnieuw tot een worst. Die wordt weer verkocht.

Hoe ik er achter kwam? Ik at eens een worst en bijna de gehele binnenkant bestond uit plastic.. op dat plastic zat nog zelfs een sticker met een houdbaarheidsdatum. Hiermee ben ik naar de chef gegaan van die desbetreffende C1000 en die heeft het allemaal mooi uitgelegd. Ik eet dus sowiesow eigenlijk nooit meer worst en gehakt sinds ik dit weet :P