Hoeveel kcal zitten er in 1 frietje?

Hoeveel kcal zitten er in 1 frietje van de snackbar (ongeveer 5cm)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
je gaat toch niet elk frietje tellen dat je opeet? Dat klinkt niet als een gezonde manier om met eten om te gaan
jc54
8 jaar geleden
Als je weet hoeveel jouw frietje weegt, dan moet je zelf uit kunnen rekenen hoeveel kcal deze bevat. 1 Bakje patat weegt 150 gram. 1 bakje patat zonder zout bevat:
Energie 464 kcal
Vet 22,1 g
Verzadigd vet 5,6 g
Eiwit 6,8 g
Koolhydraten 57,5 g
Vezels 4,8 g
Zout 0,11 g
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka, hopelijk gaat Teun dat niet doen! Heb het zelf ook een heel lange periode gedaan, echt niet fijn!

Antwoorden (3)

Dat is sterk afhankelijk van de bereidingsmethode en de grootte van de frietjes. Laten we McDonald's friet als uitgangspunt nemen. Dit is een soort van bovengrens omdat deze waarschijnlijk het meest calorierijk zijn.

Volgens de eerste onderstaande bron bevat een grote portie McDonald's friet (170 gram) zo'n 572,9 kcal. In de tweede onderstaande bron heeft men het aantal frietjes geteld in 4 verschillende grote porties. Dat kwam uit op tussen de 75 en 83 frietjes per portie. Dat betekent dat de frietjes uit deze porties gemiddeld tussen de 6,9 en 7,6 kcal per frietje bevatten.

Het is bekend dat andere fastfoodketens minder calorieën per portie hebben. Zo heeft KFC bijvoorbeeld 20% minder calorieën in de patat dan McDonald's (zie derde bron). Hiervan uitgaande hebben de frietjes van KFC zo'n 5,9 kcal per frietje.

Deze fastfoodketens verkopen natuurlijk relatief dunne frietjes. Dikkere frietjes zijn zwaarder maar hebben ook in verhouding minder oppervlak dat in aanraking komt met het frituurvet. Het zou daardoor dus kunnen dat de dikkere frietjes (van bijvoorbeeld de snackbar om de hoek) pér frietje evenveel calorieën bevatten als de dunnere frietjes van de McDonald's.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ervan uitgaand dat 1 frietje ongeveer 5 gram weegt, bevat 1 frietje (bereid) 16 kcal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een stukje appel (die ik toevallig aan het eten was) gesneden in de vorm van een frietje en dit gewogen, ik denk dat voor deze vraag ik zo'n aanname dan wel kan doen, omdat toch nooit elk frietje evenveel zal wegen en het altijd een gemiddelde zal zijn.
Hai Teuuun

In 1 frietje zit gemiddeld 10 kcal. Hopelijk wil je dit weten uit nieuwsgierigheid en er geen verdere bedoelingen mee hebt ;)