waar kan ik vossenbes kopen?

hi,
ik weet dat vossenbessen op de veluwe te vinden zijn.

maar ik wou ze graag een keer kopen om ze te proeven. weet iemand waar ik ze kan kopen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (1)

Een groentenboer zal ze zelden tot nooit verkopen, de supermarkt nog minder ;-)
Ze worden hier namelijk weinig gegeten omdat ze erg wrang en zuur zijn en vergelijkbaar met de cranberries (veenbessen).Nu zijn ze nog niet rijp, dus ook nergens te vinden. Hun oogsttijd is namelijk pas eind augustus.

Vossenbessen worden ook wel 'rode bosbessen' genoemd maar zijn niet zoet zoals de blauwe bosbes. Rauw zijn ze zeker niet lekker en daarom worden ze net als cranberries tot compôte gekookt die vooral bij wildgerechten of wafels lekker smaakt. Ook worden ze in muffins, pannenkoeken, havermoutkoekjes of in boterkoek wel meegebakken. Ze groeien in het wild in ons land in de omgeving van Arnhem, Epe en Apeldoorn.

In Scandinavië en ook in Duitsland worden ze wel gewoon verkocht en ook veel in de warme keuken gebruikt. Rauw zijn ze namelijk niet te eten omdat de smaak dan niet lekker is. In Zweden heten ze 'Lingon' en in Duitsland zijn het de 'Preiselbeere'. Je hebt grote kans dat de Ikea ze verkoopt als jam of 'Lingonsylt'. Ik woon in de buurt van Haarlem en die heeft ze in elk geval meestal wel.

Verder zal je ze alleen in webshops met Zweedse- en Duitse produkten vinden vrees ik.
amc