Chronisch alcoholgebruik kan leiden tot leververvetting.

Als alcohol niet de oorzaak is van leververvetting wordt de vervetting ook wel niet-alcoholische leververvetting genoemd, of in goed Engels: Non Alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD).
Over de relatie tussen cannabisgebruik en NAFLD is weinig bekend, al lijken recente studies een verband te hebben gevonden tussen dagelijks cannabisgebruik en de mate waarin reeds aanwezige leververvetting toeneemt bij patiënten met chronische hepatitis C. Een selecte groep dus, waarbij de resultaten niet eens volledig uitsluitsel geven en sommige studies zelfs het tegendeel concluderen.

Er is in ieder geval geen relatie aangetoond tussen cannabisgebruik en de oorzaak van NAFLD. Er zijn zelfs indicaties dat cannabis kan helpen NAFLD te voorkomen en te behandelen en medische cannabis wordt door sommige doktoren al voorgeschreven bij bestaande patiënten.

http://www.natap.org/2005/HCV/091905_01.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25595882
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet de lever zien als als een orgaan waar veel chemische verwerking in je lichaam zich afspeelt. Het is samen met de nieren het 'schoonmaakcentrum' die het lichaam reinigt, door de afvalstoffen uit te filteren en uit te scheiden.

De lever zorgt ervoor dat de belangrijke voedingsstoffen uit het bloed kunnen worden opgenomen en deze voor diverse lichaamsprocessen kunnen worden gebruikt. Hij haalt ook de giftige stoffen uit onze inname en maakt ze onschadelijk. De afvalstoffen ruimt hij ook op. De lever verzorgt ook onze vetstofwisseling. Zou dit verstoord raken, dan gaat het vet zich ophopen in de vetcellen. Dit is dan de 'leververvetting'.

Leververvetting kan ook ontstaan door andere oorzaken dan alcohol, maar daar vroeg je niet specifiek naar. Hoe de vervetting door alcohol plaatsvindt is als volgt;

Alcohol is ethanol, een giftige stof . De lever zet deze giftige stof om in aceetaldehyde en azijnzuur. De alcohol en de aceetaldehyde zijn allebei giftig voor de lever, maar die is daar wel tegen bestand. Hij heeft veel beschermingsstoffen, maar als hij nu heel vaak die giftige stoffen krijgt te verwerken, bij langdurige kleine hoeveelheden, raakt dit beschermingsmechanisme op den duur beschadigd. Dit kan overigens ook gebeuren bij ineens een heel grote hoeveelheid alcohol in een keer.
Bij langdurig alcoholgebruik raakt de vetstofwisseling verstoord en gaat het vet ophopen in de vetcellen. Alcoholmisbruik is in de helft van alle gevallen de oorzaak van leververvetting. Zou je echter in dit stadium nog stoppen met drinken, dan kan de lever zich nog herstellen. Ga je gewoon door, dan kan dit tot functieverlies van de lever leiden of tot ernstige ontstekingen die uiteindelijk fataal kunnen zijn.

Gebruiken van wiet zal eerder tot longschade leiden omdat er buiten teer en koolmonoxide in zo'n joint zo'n 70% meer kankerverwekkend stoffen zitten dan in een gewone sigaret. Zo kan zelfs matig gebruik al eerder de longen aantasten. Zware blowers hebben veelal eerder last van chronische bronchitis en andere longschades. Een vervette lever ontstaat niet zo snel door het gebruik van wiet. Wiet roken leidt ook niet zoveel tot sterfte als alcoholmisbruik.
amc