Per ongeluk heb ik karwijzaad i.p.v.komijnzaad gekocht, kan ik deze ook in currygerechten gebruiken? en is de smaak eender als komijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Ze lijken inderdaad op elkaar en dat is niet zo gek want ze komen beiden uit dezelfde familie, namelijk de 'schermbloemigen'.
De komijn zijn de pitjes die in de kruidenkaas, ook wel Leidse kaas genoemd, zitten. Hun smaak is minder sterk en minder scherp dan het karwijzaad. Het is echter wel iets bitterder van smaak.
Komijn wordt in de Indonesische keuken 'djinten' genoemd en dit kruid zit dus in veel Indonesische gerechten maar ook in veel Tandoori gerechten uit India. Ook in de Chorizoworst uit Spanje is het een onontbeerlijke smaakmaker.
Karwij komt van de Duitse 'Kümmel' en wordt daar ook veel gebruikt in stoofgerechten, koolgerechten (het maakt kool lichter verteerbaar), inmaak van komkommers en ook in kaas en zelfs in verse kaas als Mon Chou wordt het vermengd.
In Scandinavië wordt het veel verwerkt in hartig gebak, cake of brood.

Beide kruiden hebben een anijsachtige smaak en kunnen dus best uitgewisseld worden. Karwij wordt zelfs vaak 'wilde komijn' genoemd. Houd echter rekening met de sterkere eigenschappen van deze karwij en neem de helft ervan wat voor komijn wordt aangegeven in een recept. Het best kook je het in een theeëi mee en proeft tussendoor of de smaak al te sterk wordt. Dan kan je het er op tijd nog uithalen voor het te overheersend wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
.currylife.nl/ingredienten/alternatieven-of-vervangers-voor-indiase-kruiden/

Toegevoegd na 1 uur:
.currylife.nl/ingredienten/alternatieven-of-vervangers-voor-indiase-kruiden/
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Heel vervelend, mijn toevoeging wordt dubbel geplaatst. Mijn laptop heeft weer eens kuren ;-) Sorry daarvoor.

Andere antwoorden (2)

Ja hoor je kan gewoon karwijzaad nemen

Maar neem wel de helft van wat je normaal neemt aan komijnzaad

Karwijzaad is sterker van smaak
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, je kunt karwijzaad gebruiken. Maar de smaak is totaal anders, en heeft niets met de currysmaak van doen.
Reddie