gaan vitaminen uit fruit als je t invriest?

Ik heb heel weinig tijd en wil elke dag 3 smoothies maken. Kan ik een keer in de maand een berg fruit kopen en alles invriezen om dan per dag uit te halen om een smoothie te maken zonder dat de vitaminen eruit gaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Elke dag 3 smoothies? Wat eet je verder dan op een dag? Zo krijg je wel veel fruitsuiker binnen denk ik. Doe je er ook groente in? Voldoende eiwitten is ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, yoghurt of kwark, noten of zaden en groenten door je smoothies is inderdaad een erg goed idee.
Maar misschien zijn de smoothies niet alleen voor Tijgerrrtje, maar voor ook anderen in huis.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat kan natuurlijk, maar daarom stelde ik ook mijn vragen. Voor meer achtergrond info

Het beste antwoord

Het invriezen zelf heeft geen effect op het behoud van vitamines. Dat is met het ontdooien en gebruiken wel het geval.
Vitamine C gaat bij gebruik snel verloren, door contact met zuurstof.
Andere vitamines en mineralen in fruit blijven beter behouden bij invriezen en ontdooien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even praktisch:
de manier zoals je het voorstelt kan wel. Het is aan te raden om de gemaakte smoothie binnen 15 minuten op te drinken, anders is de vitamine C er uit. Dat zou jammer zijn van de moeitedie je doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh echt? Dus de verse sappen van bijvoorbeeld de albert heijn hoef je niet te drinken voor de vitamine c? Wat interessant
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De sappen van de AH zijn vacuüm verpakt en afgesloten. Dietist noemt contact met zuurstof als voorwaarde: dus de verse sappen van AH zijn prima geschikt voor je vitamine C, maar na opening minder.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat valt wel mee. Je kunt gerust fruit invriezen zonder dat je veel vitamines verliest. Je verliest wel wat, maar dat is redelijk verwaarloosbaar. Helemaal op 3 smoothies op een dag (overigens plas je dan het merendeel van de vitamines gewoon weer uit en krijg je wel erg veel fruitsuiker binnen!)
Je kunt het fruit het beste bevroren pureren omdat sommige vitamines wateroplosbaar zijn. Bij het ontdooien 'lekken' de vitamines anders uit het voedsel. Of zorg dat het ontdooivocht ook in je smoothie terechtkomt.

Als je ook groente in je smoothie dot kan je die blancheren (kort in kokend water doen) voor je ze invriest. Hierdoor blijven de groenten beter, maar verlies je wel wat vitamine C (zo'n 15-20%).

Fruit kan je het beste in z'n geheel invriezen, of in grove stukken. Als je het gepureerd invriest verlies je wel meer vitamines dan wanneer je het fruit niet bewerkt. Zorg er ook voor dat de verpakking luchtdicht is afgesloten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Die 3 smoothies zijn niet alleen voor mij maar voor de rest van het gezin haha. Wilde tijdbesparen en het dus in zakjes invriezen, maar wilde eerst weten of er dan niet te veel vitamines verloren zouden gaan..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou 't gewoon doen ja. Klein genoeg snijden voor je blender, groot genoeg houden voor de vitamientjes!