Hoe test je de houdbaarheid van eieren?

Ik heb al verschillende vragen voorbij zien komen omtrent de houdbaarheid van eieren, maar nu heb ik twee tegenstrijdige testen met ook nog eens twee tegenstrijdige antwoorden.

Ik heb de eerste test gelezen en zie ik wel meer voorbij komen:
Neem een liter water en 80 gram zout. Dompel het ei in het water. blijft het drijven dat is het niet goed meer.

Ik heb de 2e test uit een 'ei allerlei' foldertje:
Dompel het ei in water. Blijft het drijven dan is het niet goed meer.

Nu komen de tegenstrijdige antwoorden.
Test1: Het ei blijft drijven, dus zou niet goed meer zijn.
Test2: Het ei zinkt, dus zou nog goed zijn.

Wij kopen de eieren altijd bij onze plaatselijke boer en schrijven zelf de aankoopdatum op de eieren, zodat we zelf nog een beetje een beeld hebben hoe oud de eieren zijn. De geteste eieren waar ik het nu over heb zijn 1 maand oud. We bewaren ze altijd buiten de koelkast.

Ik heb al eens meegemaakt hoe een rot ei ruikt (in de pan) en dit is niet een erg aangename geur om het netjes te houden :-) .

Heeft iemand hier een uitleg voor?
Of is het gewoon na een maand einde verhaal?

Groet,
Erwin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Hoe ouder een ei is, hoe makkelijker het drijft. Zout water heeft een hogere soortelijke massa dan zoet water, een ei zal daar makkelijker in gaan drijven dan in zoet. Een redelijk oud ei zal dus net wel in zout, maar net niet in zoet water drijjven.
De twee testen zijn eigenlijk hetzelfde, maar de ene is wat 'strenger' dan de andere.

Zie maar eens op http://nl.wikihow.com/Zo-kom-je-erachter-of-een-ei-bedorven-is, onder 2.

Jouw ei is een twijfelgeval

Toegevoegd na 3 minuten:
...en een uitleg vind je op de genoemde site.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een ei ouder wordt verdampt er vocht doorheen de poreuze eischaal en wordt de luchtkamer bijgevolg groter.
Doordat de luchtkamer groter is gaat een ei dat ouder is , vlugger drijven in zoutwater, drijft het boven in het water, zal het waarschijnlijk niet goed meer zijn.
• Je kan een oud ei ook herkennen door het zachtjes te schudden.Doordat de luchtkamer groter is gaat de inhoud klotsen. Bij een vers ei hoor je niets.

Bewaar eieren liefst niet langer dan twee tot drie weken op een koele en donkere plaats.In de koelkast kun je er nog wel twee weken bij optellen.