Is er een verschil tussen bio en "reform"?

Ik kreeg vandaag reclame van Action, bij een bepaald product stond "100% reform". Reform is voor mij sowieso een bijzonder woord.
Maar wat betekent dit precies op vlak van voeding? Is dit anders dan "bio" voeding?
Op internet vind ik een antwoord in verschillende bronnen, maar de antwoorden spreken elkaar tegen. Dus ik word er niet wijzer uit...

9 jaar geleden
2.1K
Amadea
9 jaar geleden
Bij Action zullen nooit biologische producten worden verkocht, want die zijn veel te duur. Reform zetten ze erop om te laten denken dat het een gezond product zou zijn.
liveisgreat
9 jaar geleden
ha, dus reform staat voor "gezond"... bedankt.

Het beste antwoord

Ja, daar zit zeker verschil tussen.

De reformbeweging ontstond aan het einde van de 19de eeuw in Duitsland. Binnen deze beweging ging het om meer dan het streven naar gezonde natuurlijke voeding. De samenleving moest in veel opzichten veranderen; een andere omgang met voedsel en medicijnen maakte hiervan deel uit. In Nederland werd in 1936 de Vereniging van Nederlandse Reformhuizen (VNR) opgericht. In Nederland bestonden omstreeks 1980 nog ongeveer 100 van deze winkels. Zonnatura is een bekend merk waaronder veel reformproducten worden aangeboden.

Reformvoedsel bevat zo weinig mogelijk geraffineerde stoffen. Men raadt het gebruik van alcohol en tabak af en als alternatief voor koffie en thee zijn er van graan gemaakte koffievervangers of kruidenmengsels. Andere reformproducten zijn tarwekiemen/zemelen, lecithine en dieetproducten. Naast voedsel bieden reformwinkels diverse geneesmiddelen aan, zoals geneeskrachtige kruiden en homeopathische middelen.

De term biologisch heeft betrekking op de landbouwmethode, de manier waarop het voedsel tot stand gekomen is. Aan de biologische landbouw en veehouderij zijn strenge regels gesteld inzake de omgang met het milieu en de natuur en dierenwelzijn. Regels waaraan iedereen die biologische voeding produceert zich moet houden.
Biologische boeren gebruiken vrijwel geen chemische of synthetische bestrijdingsmiddelen. Voor de bestrijding van schimmels en schadelijke insecten maken ze gebruik van natuurlijke vijanden, zoals bijvoorbeeld vogels. En in plaats van naar de gifspuit te grijpen om onkruid te bestrijden, wordt er met de hand of met een machine gewied. Bij biologische boeren ligt de nadruk vooral op het voorkomen van ziektes. Dit gebeurt bijvoorbeeld door te kiezen voor sterke, ziekte resistente rassen en door de bodem niet uit te putten. In plaats van kunstmest gebruiken de boeren gewone mest die vaak ook nog eens afkomstig is van hun eigen boerenbedrijf. Daarmee is de biologische kringloop rond.
Amadea