Is er voedsel te verkrijgen in ons land wat nog ongezonder is dan patat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patat is op z'n gezondst als het nog aardappels zijn ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja raytje dat bedoelde ik ook ,die vetten en de mayo,een beetje alles bij elkaar genomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij bakken onze patat in zonnebloemolie.
paulus811
14 jaar geleden
raytje: ovenfrites is ook gewoon slecht. Het vet zit er namelijk al op. Anders is het onmogelijk om ze bruin en krokant te krijgen. Toegegeven, het bevat wel iets minder vet maar om te zeggen dat het weinig kwaad kan is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
patat zelf is opzich net zo slecht als gebakken aardappels gebakken in boter/vet of olijfolie . De vette sauzen maken het grote verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
friet op zich is helemaal niet ongezond als je het maar in gezond vet bakt. en tijdig veschoont
ik bak het altijd in zonnebloem olie

Het beste antwoord

Patat, gemaakt van aardappelen, is op zich helemaal niet zo ongezond.

Hier is een top 8 van de meest ongezonde voeding,
in willekeurige volgorde.
volgens http://www.sport-en-dieet.nl/

1) Frisdranken, vooral door de suikers.
2) donuts, hoog in vet en verder zinloze calorien.
3) friet, oftewel patat. Dat komt vooral door het vet en in een snackbar weet je niet wat ze gebruiken.
4) hot dogs, hoog in zout, nitrieten en nitraten
5) chips, hoog in vet en zout.
6) Candy bars, zijn suiker- en vetbommen.
7) Fastfood burgers, zoals van de McDonalds.
8) Spek, niet echt een vlees te noemen met zijn 65% dierlijk vet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Ja, een suikerspin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles, als je er maar te (! let op de te) veel van eet. Patat is van zichzelf niet ongezond, namelijk. Hooguit verslavend, goedkoop, gemakkelijk te maken, populair en op iedere 300 meter te verkrijgen.

Of het verschilt per land dat weet ik niet; er worden enorm veel voedselwaren onderling verhandelt.

Het gaat er niet zozeer om (heb ik geleerd, hier bestaat eindeloos veel discussie over) wat je eet, als je het maar variërt en verder goed voor jezelf zorgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cola misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alles wat stiekum je chlesterol verhoogt.
Kokos
Vet spek
Lever, leverworst
Echte boter
En zo zijn er nog wel meer, je merkt er niets van tot je een hartkwaal krijgt.

Toegevoegd na 6 minuten:
chlesterol=cholesterol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles van de febo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je patat maar eens koud eten, walgelijk gewoon, je lichaam protesteert direct, ga je door, dan moet je kotsen, weg met die rommel, lijkt je lichaam te zeggen.
Voor mij op no. 1 met stip!
Een heel enkele keer is het in goed vet gebakken en smaakt het ineens ook heel anders, misschien dat het dan ook minder ongezond is.
Het zit hem dus puur in dat vet.
Ook heel slecht denk ik, die kleffe zachte, weke broodjes met een hamburger er tussen, van Mc.
Brrrr, vreselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koude patat met olijfolie wordt veel in Italia en griekenland gegeten is erg lekker. Moet je eens proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet mee eens. Net als koude pizza... lekker hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brrrrrr!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo zie je maar, smaken verschillen :P
Wie zin heeft in een vettige snack kan beter een zakje frieten gaan halen dan een pak chips. Frieten, zonder saus, bevatten namelijk maar 350 calorieën ten opzichte van 510 calorieën bij chips.

Een frietje bevat bovendien ook drie keer minder vet dan een zak chips. Light chips zijn al iets beter, maar ook zij bevatten rond de 450 calorieën en 25% vet. Aardappelsnacks uit de oven zijn dan wel minder vetrijk, maar ze zitten vol suikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patat met gesmolten kaas en shoarmavlees en wat slaablaatjes in een zilveren bakje . ( Kapsalon heet dat)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps ik bedoelde sla blaadjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmm. ideetje voor het avondeten.
Patat is met name ongezond vanwege de transvetten, die zeer ongezond zijn. Afgezien van dat het in vet gefrituurd wordt, is er volgens mij niks ongezonds aan patat, de aardappel zelf is niet ongezond.
Patat heeft vergeleken met andere producten die gefrituurd worden, veel oppervlakte, dus komt er veel vet op. Andere dingen die gefrituurd worden, hebben minder oppervlakte, dus minder vet dat je binnenkrijgt van de olie. Daarentegen kan hun inhoud ook ongezond zijn, bijvoorbeeld fricadel bevat van zichzelf al veel meer vet dan patat. Hoe die verhouding precies zit weet ik niet, maar transvet is per definitie ongezond, terwijl andere vetten ook gezond kunnen zijn (maar met mate natuurlijk, maar voor mensen die nauwelijks vet binnenkrijgen dus niet zo'n probleem).

Maar als er andere producten en evenveel oppervlakte hebben, en ook van zichzelf nog eens vet, zouden dus ongezonder zijn. Bijvoorbeeld als je kleine stukjes vlees zou frituren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De patat zelf is ook niet erg slecht, de vette sausjes erbij die maken het verschil. Een saucijzenbroodje is veel erger als een patatje zonder.
Lastig te zeggen welk voedsel nou precies ongezonder is dan het andere.
Het een is te vet of te zoet of te zout of bevat allerlei stoffen als hormonen of antibiotica.
Patat is in principe plantaardig en dat is al een goede eigenschap, bevat behoorlijk wat vitamine C, dus dat is ook goed.
Veelal is er e.e.a. mis met het vet. Bij veel gebruik, veranderd er wat met de zuurgraad van het vet omdat door verbranding van kleine deeltjes, verontreiniging onstaat.
Daarbij komen giftige en kankerverwekkende stoffen vrij.
Dus op zich is patat eten niet per defenitie ongezond.
Dan de saus; van witte sauzen weten we dat ze minder gezond zijn dan rode sausen. Maqyo bestaat voor een deel uit eieren en de dooiers van de eieren werken een hoger cholesterol gehalte in de hand.
Een belangrijk iets is eigelijk de maat.
In hoofdzaak kun je zegggen dat je van plantaardige voeding meer kunt eten maar bepaalde stoffen in vlees of aan vleesverwante producten komen stoffen voor die ook hun belang hebben.
Wil je toch een woord? Slechter dan patat (gebakken in goed vet, zonder zout en eventueel met een rode saus is...vetspek (genoeg vet en hormomen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een patatje gebakken ongezouten en zonder saus is per 100 gram "maar "310 calorien.
Een big mac is al 572.
Hieronder een link naar een hele uitgebreide site waar alles op staat over de calorien van etenswaar.
Je schrikt je eigen rot als je even goed gaat kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
roomboter en mayonaise
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och jee ja. want patat valt - mits gemaakt van verse aardappelen en gebakken in goed heet plantaardig vloeibaar vet - best wel mee en is zelfs niet echt ongezond. Het bevat alleen iets te veel vet voor regelmatig gebruik in een gezond voedingspatroon, maar ongezond is het niet, zeker niet ongezonder dan gekookte aardappelen met vette jus.

Echt ongezond is voorbewerkt 'kunstvoedsel' met allerlei chemische en onbegrijpelijke toevoegingen dat verhipte weinig meer met echt eten te maken heeft. Een hamburger van McDonalds bijvoorbeeld. Leg maar eens een gezonde, vers gemaakte hamburger met echt vlees, echte groente en een echt vers broodje naast een Frankensteinburger van de Mac in de vensterbank en wacht een paar dagen, weken en maanden......het Macbroodje zal er nog steeds uitzien om in te bijten (al kan de augurk wat verlept zijn), de echte is na een dag al te ranzig om aan te pakken., dan komen de vliegen, dan de schimmels...affijn, je kunt je er vast wel iets bij voorstellen.

(Deze test heb ik naar aanleiding van het boek van Morgan Spurlock echt gedaan, en het werkt ! De echte hamburger was verrot, beschimmeld, half vloeibaar en heel erg goor, de Mac heb ik nog bijna een jaar bewaard, en zag er toen nog steeds als nieuw/vers uit. )

Maar los daarvan is eten an sich niet slecht of ongezond ; het gaat om de combinatie, de hoeveelheid en de frequentie waarin je het eet. Elke dag 20 komkommers is óók niet gezond. Wel zijn geraffineerde producten (dus producten met witmeel, suiker en dergelijke) ongezonder dan dingen met echte onbewerkte ingrediënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al zo'n test doen is een plus waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens momo + Heb je dat dan in de woonkamer gedaan? Volgens mij gaat dat echt meuren namelijk. En ik had begrepen dat komkommers helemaal niet gezond zijn, maar voornamelijk uit water bestaan.
Aangebrande reuzel (varkensvet, dierlijk en verzadigd) is veel slechter. De aardappel in patat is niet slecht. Het vet, het zout en de mayonaise maken het slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spacecake, te koop in coffeshops, echter niet te veel van eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koekjes..
hier zit helemaal niets in... alleen maar rottigheid voor je systeem

en gek genoeg eet iedereen het
iedereen geeft het zijn kinderen mee
zelfs de kerstman eet het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind braadworst echt heel erg, altijd als het van de BBQ komt druipt het vet er van af, lijkt me niet echt gezond dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TE veel om op te noemen!
Zo ongezond is patat niet hoor ;)