hoe krijg ik verse krieltjes goed en lekker gebakken?

wil graag weten hoe is ze knapperig bruin en gaar van binnen krijg? plaats van melig.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38.4K

Antwoorden (8)

-Snijd grote/dikke krieltjes eventueel eerst doormidden.
-Neem een braadpan of koekenpan met deksel.
-Smelt bakboter of een combi van olie en boter (geen margarine of andere troep)
-Bak krieltjes minstens op hoog vuur met deksel op pan.
-Eventueel na 5-10 minuten vuur ietsje lager zetten en of deksel van de pan om te voorkomen dat ze van buiten zwart worden.
-Totale baktijd ongeveer 15 minuten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik nog niet genoemd zie: gebruik (heel) veel boter.
Met een beetje of met weinig boter zijn de resultaten slechter.
Eet u smakelijk.
als het nieuwe oogst is, zal je dat niet lukken. daar zit simpelweg te veel vocht in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen deksel gebruiken. Dan kan het vocht niet weg en wordt het geen bakken maar braden met zompige krieltjes tot gevolg.

Bakboter in bakpan goudbruin laten worden op hoog vuur. Voorgekookte krieltjes in de pan en onder regelmatig roeren lichtbruin aanbakken. Vuur tijdens het roeren iets temperen, de boter mag niet zwart worden. Tijdens het roeren krieltjes met witte bovenkant omdraaien. Als na +/- 8 minuten alle krieltjes rondom lichtbruin zijn vuur terugdraaien naar (bijna) laagste stand. Laat zo een kwartiertje staan, dan vuur helemaal laag. Vanaf nu maakt het niet zoveel meer uit hoe lang je ze laat staan, als je maar om de 5 minuten roert. Vlak voor serveren het vuur nog even op hoogste stand en constant roeren. Hiermee warm je het zaakje extra op en kun je de korstjes desgewenst vrij snel extra bijkleuren. Zout erover. Klaar.

Met ongekookte krieltjes kun je ditzelfde proces gebruiken, maar dan moet je ze na het aanbakken 3 kwartier op laag vuur laten staan. Dit resulteert in een wat stevigere binnenkant (minder bloemig) met knapperig korstje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Juist WEL een deksel gebruiken; dat zorgt voor een hogere temperatuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Géén deksel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Compensatieplus? ik volg @ panteao
Je zegt het al: verse krieltjjes , even blancheren, goed drogen en probeel eens met reuzel te bakken of je dat lekker vindt. Evl. Op het laatst wat roomboter toevoegen.
9 jaar geleden
Neem verse onbehandelde krieltjes. Was de schil goed af of schraap ze schoon en kook ze 10 tot 15 min. in gezouten water. Giet ze af en laat ze even afkoelen. Zet een niet te kleine pan op het grootste gaspitje wat je hebt, en doe wat vloeibare bakboter of heel ouderwets maar de beste manier een klont reuzel {uitgesmolten varkensvet} Laat dit licht kleuren , en doe de krieltjes in de pan en laat ze bij vol vuur onder geregeld omschudden mooi bruin bakken in 15 minuten. GEEN deksel op de pan {dat is geen bakken, maar stoven}, vocht moet kunnen ontsnappen , anders worden de aardappels papperig en niet bruin. Dit is een bewezen manier van bakken die ik 50 jaar gevolgd heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst 10 minuten in de magnetron zodat ze al wat gaar zijn; dan in een koekenpan met olijfolie om ze bruin te bakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+plus, omdat het antwoord net even anders is.
Uit : http://10xgezonder.nl/gebakken-krieltjes/

STAP 1

Zet een waterkoker aan met voldoende water voor in een koekenpan. Maak de krieltjes schoon, halveer eventueel de grotere krieltjes. Doe ze in een koekenpan en zet deze op het vuur terwijl je intussen het kokende water in de pan giet. Doe nog wat zout erbij en de knoflookteentjes. Vel mag er gewoon op blijven zitten. Kook ze ongeveer 10-15 minuten. Prik met een mes of ze bijna gaar zijn en met bijna gaar bedoel ik dat je ze eigenlijk al kan eten, maar ze net iets te hard zijn. Net niet gaar genoeg dus. Giet ze daarna af.

STAP 2

Laat ze een paar minuten een beetje afkoelen. Zet de koekenpan wederom op het vuur en doe er voldoende olijfolie in en bak daarna de krieltjes. Vis van te voren wel even de knoflookteentjes eruit. Bak ze nog een paar minuten tot ze rondom mooi bruin zijn.
9 jaar geleden
Koop verse krieltjes, schil ze eventueel en kook ze totdat ze nog net niet helemaal gaar zijn. Laat ze afkoelen en vries ze vervolgens in. 48 uur later kun je ze, nog bevroren en wel, in een pan bakken. Niet eerst laten ontdooien, dan worden ze papperig. Eet smakelijk!