Maïzena (van maïs) bevat ook gluten.
Maar doordat deze eiwitten een andere aminozuursamenstelling hebben dan de gluten in tarwe, gerst en rogge, leveren ze geen problemen op voor mensen die niet tegen gluten kunnen.

Toegevoegd na 10 minuten:
De meningen blijken hierover echter verdeeld te zijn, andere bron:
"Mensen met coeliakie moeten compleet glutenvrij zijn. En als ik glutenvrij zeg, dan bedoel ik ook alle immunologische kruisreagerende eiwitten. Zoals secaline in rogge, hordeïne in gerst, zeïne in maïs en avenine in haver. Ik heb te veel mensen gezien met, bijvoorbeeld, coeliakie die denken dat ze goed zitten door bewerkte glutenvrije producten te eten, bijvoorbeeld met maïszetmeel. Om er vervolgens achter te komen dat ze een terugval hebben in hun ziekte of er niet goed op te reageren. Dit komt doordat het zeïne eiwit in maïs te veel overeenkomt qua structuur met het gluten eiwit van tarwe."

Toegevoegd na 58 minuten:
Tegenover:
De schadelijke gluteneiwitten die het meest voorkomen in voedingsmiddelen zijn afkomstig van tarwe: gliadine en glutenine. In rijst en maïs zitten gluteneiwitten met andere namen: in rijst zit orizaline en in maïs zit zeine.
Er zijn proeven gedaan waarbij darmweefsel van coeliakiepatiënten in contact werd gebracht met diverse graansoorten. Bij tarwe, rogge en gerst ontstond een heftige reactie van het auto-immuunsysteem. Bij mais en rijst niet.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, maizena is maiszetmeel en niet van tarwe gemaakt, en is glutenvrij.