Waarom wordt mijn gehakte/gepureerde knoflook groen?

Ik heb eergister een flinke pot met knoflookpuree / gehakte knoflook gemaakt. Dit heb ik in een schoongemaakte en uitgekookte weckpot gestopt en in de koelkast gezet. De knoflook was nog helemaal vers en heb ik gemaakt door alle teentjes van hun velletjes te ontdoen en in de keukenmachine te vermalen. Nu zag ik gister dat na een nachtje koelkast mijn knoflookpuree felgroen is geworden. Niet op een bedorven manier, want de geur is nog goed en er is geen sprake van schimmel of iets in die trant. Ik heb het even opgebakken met wat groente en ook de smaak is nog gewoon zoals het hoort te zijn. De kleur is dus als enige veranderd en lijkt in mijn optiek bijna op de kleur van geoxideerd koper. Dit terwijl gehakte knoflook uit de supermarkt toch altijd gewoon witgelig is. Nu weet ik wel dat daar een hoop conserveermiddelen bijzitten, maargoed...

Iemand die weet wat dit is, hoe het komt en of het schadelijk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
32.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leesvoer: http://kokenmetkanker.blogspot.nl/2007/08/help-mijn-knoflook-is-blauw.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hi MrTomaat. Dat is het dus niet. Ik heb het ook al gegoogeld, en zo ziet het er niet uit. Zoals ik al zei heb ik mijn knoflook gepureerd en simpelweg in een weckpotje gedaan. In in het voorbeeld van de link die jij geeft hebben ze de gehele knoflookteentjes ingemaakt met gefermenteerde augurken in pekel. Dat heb ik dus niet gedaan, en bij mij is het ook niet blauw. Het is felgroen. Bedankt voor je antwoord, maar alle google resultaten van de eerste pagina's ben ik al afgegaan:)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het restaurant waar ik ooit een tijdje werkte, werden altijd grotere hoeveelheden knoflook gehakt en in een bakje onder de olie gezet. Nooit problemen mee gehad. En dat bakje werd dus niet gesteriliseerd
en stond ook nog tijdens werktijden in de hitte in de buurt van de kookplaat. (en verdween daarna weer gewoon in de koelkast als er nog over was). Van de eventuele botulisme wist ik niet. En we hebben nooit problemen gehad met ziek geworden mensen of de Keuringsdienst, zoals die toen nog heette.

Antwoorden (2)

Knoflook bevat sulfide componenten (thiolen) die afgebroken kunnen worden door enzymen die aanwezig zijn in de knoflook. Bij dit proces reageert het sulfide met het koper dat in de oplossing aanwezig is. Dit resulteert in kopersulfiden, wat resulteert in een blauwe verkleuring. Deze enzymen kunnen geïnactiveerd (gedenatureerd) worden door het een hitte-behandeling te geven.
Deze enzymen zijn meer aanwezig in onvolgroeide knoflook. De hoeveelheid koper die nodig is, is zeer klein en kan aanwezig zijn in de knoflook, zout of in ieder ander ingrediënt. In ieder geval vormt de blauwe verkleuring geen gevaar voor de gezondheid.
Manieren om blauwe knoflook te voorkomen is:
• Gebruik volgroeide knoflook (minder enzymen)
• Verhit het goed (denaturatie van de enzymen)
• Gebruik inmaakzout (dat bevat minder koper)
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
blauw is niet groen...
Ritsuka
9 jaar geleden
Koper is blauw/groenig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vraagsteller heeft het over felgroen
Knoflook bevat sulfide componenten (thiolen), die afgebroken kunnen worden door enzymen die aanwezig zijn in de knoflook. Bij dit proces reageert het sulfide met het koper dat in de oplossing aanwezig is. Dit resulteert in kopersulfiden, wat resulteert in een blauw/groene verkleuring. Deze enzymen kunnen geïnactiveerd (gedenatureerd) worden door het een hitte-behandeling te geven.

Deze enzymen zijn meer aanwezig in onvolgroeide knoflook. De hoeveelheid koper die nodig is, is zeer klein en kan aanwezig zijn in de knoflook, zout of in ieder ander ingrediënt. In ieder geval vormt de verkleuring geen gevaar voor de gezondheid.

Manieren om blauw/groene knoflook te voorkomen is:
• Gebruik volgroeide knoflook (minder enzymen)
• Verhit het goed (denaturatie van de enzymen)
• Gebruik inmaakzout (dat bevat minder koper)
Amadea
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
haha, bijna tegelijk
Amadea
9 jaar geleden
Daarom lukte het dus niet meteen om het antwoord te plaatsen: jij zat er net voor!
Ritsuka
9 jaar geleden
ik weet niet op wat voor manier de site verzoeken om antwoorden te plaatsen behandeld, maar dat zou kunnen
Ritsuka
9 jaar geleden
er zit 18 seconden tijd tussen, dat maakt toch niet uit?
Amadea
9 jaar geleden
Ze zijn niet exact hetzelfde. Ritsuka heeft het over blauw, maar vraagsteller ziet het als groen. Dus ik heb de kleur aangepast!