Wat wordt er bedoeld met vol van smaak?

Op een verpakking van etenswaren staat vol van smaak, wat betekend dat? En is er ook leeg van smaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (19)

'vol van smaak' is hetzelfde als 'smaakvol', oftewel, het eten heeft veel smaak.

'smaakvol' is het tegenovergestelde (antoniem) van 'smakeloos'. Als iets smakeloos is, dan is het doorgaans niet zo lekker om te eten, aangezien je niets proeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vol van smaak is smaakvol, je proeft echt wat.
leeg van smaak is flauw, voor het lekkere heb je nog wat toevoegingen nodig.
14 jaar geleden
Vergelijk maar eens een plakje oude kaas met een ongezouten gekookt eitje.

De oude kaas smaakt sterk en machtig; zout en smaakVOL.
Het ongezouten eitje zal een stuk minder 'vol' van smaak zijn. Oftewel: smakelozer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is vervangen, alles wat erin hoort zit er nog in. Roomboter is vol van smaak, het is romig en puur. Margarine niet, daar is een deel van het vet vervangen door vocht en bindmiddelen, dus het smaakt niet meer vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vol van smaak betekent dat het maximale smaak is, net zoals vol verdriet, vol vreugde etc. en leeg van smaak is iets benoemen van wat er niet is dus nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen er moeilijk:" Smaakt nergens naar" opzetten. Ach,ze schreeuwen maar wat die reclamejongens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een vergelijk wilt hebben, dan moet je geen oude kaas met een gekookt eitje vergelijken, maar vergelijk volle melk maar eens met magere melk. Dan weet je wat er bedoelt wordt met vol van smaak. Je drinkt in beide gevallen melk, maar een hemelsbreed verschil aan smaak.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is een hele goeie(Y)
Een gerookte makreel is heel vol van smaak, bij sommige zuurtjes bepaalt de kleur wat je denkt te proeven, die zijn dan ook leeg van smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeg van smaak: zuig maar eens op je duim.

Toegevoegd na 52 seconden:
Het is moeilijk te omschrijven, maar het is niet moeilijk om de kwalificatie 'vol van smaak' aan iets toe te kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groene koe producten zijn heerlijk vol en rijk van smaak, je proeft de kruiden en klavers.

Zo vinden veel mensen Groene koe volle en halfvolle melk voller en rijker van smaak dan niet-biologische melk.
Door gebruik te maken van echte boterkarnemelk naast magere melk en door toevoeging van milde karnemelkcultures is de karnemelk heerlijk fris en mildzuur van smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel smaak. Het tegenovergestelde is smakeloos. Dat zie je weinig op verpakkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is het 'vol van smaak' door de toevoegingen. In veel producten worden smaakversterkers toegevoegd, onder de naam 'gistextract' of 'aroma' maar eigenlijk is het E 621, en hierover zijn talloze discussies gaande of het nou goed of fout is.
Leeg van smaak zou misschien wel gewoon water zijn.. lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de keuken (prof) word smaak op verschillende manieren aangeduid. Vol van smaak is daarbij dat het product veel van de smaak heeft die het moet hebben. Iets zwaarder wordt het dan sterk van smaak.
Ook wordt de term "bol van smaak gebruikt"veel smaak maar niet te veel.
In de vinologie kent men nog weer andere smaken aan producten toe bijvoorbeeld rond van smaak, robuust, ruime smaak, sportief karakter en dan nog een heleboel temen die meer marketingtechnische betekennissen hebben dan dta ze een smaak aanduiden.
Verder kennen we romig wat voornamkijk vetgehalte (room, boter, vet)aanduid, of pikant (aanwezigheid van aan peper vewante smaaksensaties het prikkelen of kietelen van de tong, of ranzig (bijvoorbeeld goed te proeven wanneer de haring onder een te hoge temparatuur wordt verwerkt , dan krijg je zo`n levertraan smaak en dan is de haring ranzig. Ook bij boter komt het voor. de boter is dan zeg maar zuur.
Zuur kennen we ook van melk natuurlijk.
In salades sausjes en soepen bedoelen we met fris ook zuur, maar dan meer van een citroen of augurk.
Nog meer vormen en veel gebruikte combinaties zijn zoet/zuur (atjar tjampoer bijvoorbeeld)
en de bekendere smaken zout, zuur , zoet en bitter,
In veel gerechten is het de kunst een bepaalde balans te brengen in de verhoudingen tussen de verschillende smaaktonen. Vooral bij beginnende koks is een tip om tussen het proeven door een beetje water te drinken om de papillen te neutraliseren en smaakvermenging te voorkomen.
Hoewel smaak heel persoonlijk is, kan ik zeggen dat het heel goed mogelijk is om een maaltijd te maken die voor iedereen lekker is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er tegenover staat vlak van smaak, smakeloos, flauw, acht van smaak, mild van smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets vol van smaak is, is het meestal ongezond.
Vind ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat spreekt voor zich, vind ik.
Zoals je al hoort ''VOL van SMAAK', betekent het dat je de smaak goed kunt proeven, en gewoon heel sterk is. IK denk niet dat er leeg van smaak is, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Liefs, Hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mond vol smaak.
Iets wat dus veel smaak en na smaak achter laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vol van smaak betekend volgens mij dat de smaak puur is en dat de ingredienten goed proefbaar zijn..bijvoorbeeld goede en zuivere smaken, met zorg bij elkaar gebracht om zo een volle smaak te krijgen van het product zoals de verpakking doet beloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het product smaakt zoals het hóórt te smaken. Wijn dient naar wijn te smaken en niet naar zuurtjeswater. In dat geval zeg je "het smaakt van geen kanten".
De uitdrukking "leeg van smaak"wordt nog niet gebezigd.
Wel "hij is een leeghoofd", maar dat heeft niet met smaak te maken, alhoewel: "alle smaken gelden".
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat het lekker is/veel smaak heeft/vers is