Waarom geeft de kleurstof van (gesneden) bieten af maar niet die van (gesneden) tomaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij houden liever wat van ons is bij onszelf.

Antwoorden (1)

De stof die tomaten kleur geeft is Lycopeen, deze stof is niet oplosbaar in water. De stof die bieten kleur geeft, Betanine, is wel oplosbaar in water.
Waarschijnlijk is het zo dat bietensap kleur afgeeft omdat de kleurstof is opgelost in het sap (water) dat vrijkomt bij het snijden, terwijl tomatensap geen kleur afgeeft omdat er weinig tot geen kleurstof is opgelost in het sap (water).