Wat gebeurt er met het scherpen als iets bot wordt?

Als je b.v een scherp mes hebt en na veel snijden wordt het bot, het scherpen randje is weg en is dikker (bot)? Slijt het eraf en komt het in je voetsel terecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Hoewel niet zozeer in je voedsel, maar ook gewoon op je snijplank / aanrecht / theedoek, en dat spoel je gewoon weg. . Het gaat om minimale hoeveelheden die je niet zult opmerken en je niet zullen schaden, en je zult er zeker geen metaalvergiftiging van oplopen ofzo.

Veel van het bot worden gebeurt overigens ook in de vaatwasser ; daar zitten nogal wat agressieve stoffen in die zorgen voor hele kleine roestvlekjes (zie je niet) en die maken het oppervlak beduidend minder scherp, en vrij vlot ook.

Ook harde snijplankengebruiken(glas, steen) maakt je messen onnodig snel bot. Gebruik dus liever kunststof of hout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebruik van houten en kunststof snijplanken is minder hygiënisch. Cateringbedrijven mogen ze al lang niet meer verhuren. Het woordje "onnodig" in de laatste alinea zou je weg moeten laten.
Rest van je antwoord is prima!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik meen dat dat ook alweer achterhaald was - al kan ik me er voor de verhuur wel iets bij voorstellen, omdat je dan je twijfels mag hebben bij hoe goed iets is schoongemaakt door de vorige huurder. Bovendien vergt een houten plank onderhoud. Ook dat zal bij een cateringbedrijf wellicht te wensen overlaten. http://snijdenalseenchefkok.nl/welke-snijplank/
http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_iv_8687/Is-een-houten-snijplank-onhygi%C3%ABnisch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En inderdaad, zachte kunststof snijplanken zijn rommel. Dat zie je ook aan de prijs.