Ja, dat kan zonder probleem. Gist zal altijd iets geliger zijn dan bakpoeder dus verwisseling lijkt me niet waarschijnlijk. Doe ze allebei in een papieren of plastic zakje (waar je op schrijft met een viltstift wat de inhoud is). Beide moeten koel en droog (en liefst ook donker) bewaard worden. Een koele kelderkast is ideaal. In de koelkast kan ook, als er geen condens ontstaat (in een afgesloten tupperware bakje kan goed).

Wanneer je ze gewoon bij elkaar gooit (dus als je het zou mengen in hetzelfde bakje) zal de gist te lijden hebben van het zout (want bakpoeder is natriumbicarbomnaat, ook bekend als dubbelkoolzure soda; chemisch NaHCO3) net zoals je gist ook niet gemengd met keukenzout moet bewaren, de gist verzwakt dan.

Natuurlijk gebruik je bij het laten rijzen van deeg voor brood zowel gist als zout maar dan zit er zo veel bloem bij dat ' ze minder last van elkaar hebben'. Gist gebruim je voor brood en andere baksels die uiteindelijk 'hoog rijzen' terwijl je bakpoeder eerder gebruikt voor pannekoeken en koekjes die dun blijven. Daardoor kunnen de uit het bakpoeder gevormde gassen makkelijk ontwijken. Zelfrijzend bakmeel is bloem + bakpoeder, dus niet zo geschikt voor brood, wel voor koekjes.

Heel veel informatie geeft het boek: English Bread and Yeast Cookery van Elizabeth David (zie bronnen). Misschien is dat ook wel als vertaling in het Nederlands uitgegeven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DANK VOOR JE UITGEBREIDE INFORMATIE Willem. het is dus niet zo dat de ene stof de andere negatief beinvloedt. uiteraard bewaar ik ze allebei in aparte zakjes, maar wel in dezelfde container. kan dus!!
de boeken van Elizabeth David zijn geweldig; maar deze heb ik niet. weet nu wat me te doen staat. ;-) en in 't engels? geen probleem. groet!