Waarom zijn blikjes fris in snackbars, pizzerias etc zo duur in vergelijking met de supermarkt?

Toegevoegd na 25 minuten:
Een beetje duurder zou ik snappen maar een blikje cola bv gaat soms 4 keer over de kop.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet horecaprijzen niet vergelijken met supermarktprijzen. De winstmarges en de kosten liggen heel anders. Wil je het goedkoper, dan haal je het in de supermarkt , wil je het gemakkelijk en zonder zelf in de keuken te hoeven staan, dan haal je het in de horeca. Uiteraard heeft dat een prijs.
Reddie
9 jaar geleden
@Marleen, simpel, maar bijna niemand begrijpt dat.
paulus811
9 jaar geleden
Een patatje is ook veel duurder in de snackbar dan in de super, om over de klodder mayo van 50 cent nog maar te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je betaalt feitelijk niet eens voor het blikje fris of het eten, maar ook voor de gelegenheid het op te eten. Of je het nu alsnog besluit het mee naar huis te nemen of niet. Ik probeer dat mijn kinderen ook altijd te vertellen : je betaalt niet zozeer voor die paar slokjes koffie, maar om die op dat terrasje te mogen nuttigen. Dat terrasje kost namelijk ook geld.
Maar je hebt gelijk, zo rekent tegenwoordig niet iedereen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hoeft het daar niet te halen, je betaald voor het gemak. In een supermarkt moet je ze vaak per 6 halen

Antwoorden (4)

Sommige klanten komen alleen voor een blikje fris in de snackbar dus moet men daar zijn verdienste uithalen.
En waarschijnlijk koopt men ze ook duurder in dan een supermarktketen die vaak met contracten werkt maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij iets te snacken wilt kopen, wil je vaak daar ook drinken bij. Omdat je geen eigen Fris mee mag nemen, en je toch wat wil drinken moet je het dus bestellen. Ze kunnen daar dus veel winst op maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dan niemand om te concurreren de prijs flink omlaag haald!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moeten ze ook wel andere snackbars in de buurt hebben om mee te kunnen concurreren. Tegen een supermarkt kunnen ze toch niet op.
Veel horecazaken kopen de frisdrank en de bier ( op fles) in bij de supermarkt. Dit is tegenwoordig goedkoper dan bij de groothandel. Toch zijn de drankjes een goede bron van inkomsten voor de horeca. Niet voor niks is een klassieke horeca-uitdrukking:" Ze eten je arm en drinken je rijk". Op drank zit vaak veel meer marge dan op het eten. Mensen die de beslissing hebben genomen om buiten de deur te eten, of het eten buiten de deur te halen, kijken meestal ook niet op een drankje meer of minder. Een goede horeca-ondernemer weet ook aan elke klant genoeg drankjes te verkopen.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk zelf ook niet altijd te sikkeneurig (hangt er ook wat vanaf). Maar hoorde hoe het zat met het bier, het gewone fris gaf me dus nog wat vraagtekens, vind het nog steeds raar dat ze niet gewoon de verdienste wat evenredig over eten en drinken verdelen, maar oké.
zelfde verhaal als in een restaurant, daar gaan de prijzen ook 10 x over de kop. hetzelfde als op het station, bij de albert heijn to go betaal je voor dezelfde producten het dubbele. het gaat om het gemak en de service