Bij een voedselinfectie wordt de darmwand ontstoken door levende ziektekiemen. Vaak gaat het om bacteriën.

Een voedselvergiftiging leidt meestal ook tot een ontsteking van het spijsverteringsstelsel, maar wordt veroorzaakt door gifstoffen (toxines) onder meer van bacteriën of schimmels.
fremar
9 jaar geleden
Bij een voedselinfectie wordt je ziek door micro-organismen zelf. Het levensmiddel is dus bedorven door bacteriën of gisten/schimmels.
Bij een voedselvergiftiging wordt je ziek door de gifstoffen die zijn gevormd door micro-organismen (wederom bacterien, gisten of schimmels).
Kan dus zijn dat een levensmiddel microbieel wel (weer) in orde is omdat het is verhit, maar het maakt je toch ziek omdat de gifstoffen (toxines) al eerder zijn gevormd. Pinda's zijn hier berucht om: door schimmelinfectie tijdens de teelt kunnen zeer gifitige mycotoxines worden gevormd die zelfs door het roosteren of branden van de pinda's niet worden afgebroken. Dus dit soort producten moeten niet alleen microbieel worden getest, maar ook op gifstoffen.
Utrecht