Welk voedsel kan je stemming beinvloeden?

ik denk dat vlees dat kan. maar ik weet het niet zeker.
ik voel me soms raar en het zou aan het eten kunnen liggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
14 jaar geleden
Bier, wijn?
Spacecake?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee die niet.

Het beste antwoord

Goeie vraag, al ons voedsel en ook wat we drinken heeft invloed op onze gezondheid en op onze stemming.
Het eten van vlees ervaren we meestal als niet prettig,teminste eerst wel maat later weer niet, immers de mens is eigenlijk geen vleeseter.
Het drinken van melk geeft ook geen fijne ervaring, wel op het moment van drinken maar wat later niet meer.
Waarschijnlijk is het voor ieder mens anders, we moeten weer opnieuw leren naar ons lichaam te luisteren, ons lichaam geeft perfect aan wat wel of niet goed voor ons is.
Maar dat kan van dag tot dag verschillen al naar gelang onze behoefte aan bouwstoffen.
Wil je hier meer van weten, ga dan voor je zelf opschrijven welk voedsel of drank invloed heeft op je stemming/gevoel.
Je zult verrast zijn wat er uit komt en zal veel lichamelijke klachten gaan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

puur subjectief uit eigen ervaring

-salami

-chocola
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oesters, chocola
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocola en chocolademelk, lekker ouderwets wegmijmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle voedsel waar chemische toevoegingen in zitten en zeker vlees inderdaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spacecake!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmm +1
Het idee dat bepaalde componenten in de voeding stemming en prestaties kunnen beïnvloeden is niet nieuw.

De laatste jaren neemt de belangstelling voor dit thema bovendien sterk toe. Uit onderzoek komen steeds meer aanwijzingen dat verschillende voedingscomponenten het functioneren van onze hersenen kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld via veranderingen in de productie en het vrijkomen van neurotransmitters.

Chocola: Velen vinden in troost bij een stuk chocolade. Het is echter nog niet duidelijk hoe deze stemmingsbevorderende effecten precies tot stand komen.

Ook andere koolhydraatrijke snacks en maaltijden lijken depressieve stemmingen te
verbeteren. Heeft te maken met tryptofaan en serotonine.
Tryptofaan zit trouwens ook in kip en kalkoen.

Van glucose (suikers) en van cafeine weten we dat het kortstondige oplevingen schijnt te geven.
Het meest voordelig voor de geestelijke gezondheid is vis. En wel de vette vissoort, die omega-3-vetzuren bevat, zoals zalm.

Andere dingen liggen "zwaar op de maag".
Vlees is er daar een van, dat duurt lang voordat het verteert wordt en daar kan je lang last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Wat mij betreft kunnen bestanddelen van voedsel wel bepalen hoe je je voelt. Het is alleen moeilijk om het in zulke grote hoeveelheden binnen te krijgen via je normale voedsel, dus slikken we het als vitaminepillen of supplementen. Wij slikken thuis wat supplementen met pietamientjes die van nature ook in voedsel voorkomen en hebben het idee dat dat echt werkt. Dus:
Visolie: Werkt voor mijn concentratie, minder 'watten in het hoofd'.
Mijn zoon slikt vitamine B6 en magnesium en wordt daar minder driftig en onbereikbaar van.

En chocolade en koffie natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wonderolie : als jij dan 10 maal naar de wc bent geweest dan is jou stemming wel naar een nulpunt gedaald .

Toegevoegd na 37 minuten:
En chocolade dat verhoogt jou sexuele stemming in positieve zin dan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn wijntje versterkt zeker mijn emoties... na een glas of 3...
Maar inderdaad zijn er veel eetenswaren die je stemming kunnen bijinvloeden.
al heeft het nooit bij iedereen de zelfde uitwerking.
Voorbeeld:
chocola, je schijnt er gelukkig van te worden, behalve als je aan de lijn bent dan wordt je na een eetbui zeker dubbel zo depressief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocolade, zit een stofje in dat je blij maakt =)
Bovendien alles wat je heel lekker vind ook.

En voor vegetariërs: vlees eten maakt ze nou niet echt blij ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bananen schijnt ook een stofje te zitten, wat een gunstige invloed heeft op het humeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is uitgezocht dat dieren in de bio-industrie die op grote schaal achter elkaar worden afgemaakt een stof uitscheiden die giftig is voor de mens.

De joodse voedselvoorschriften zijn wat vlees betreft ook wel met dit principe doordrongen(zie bron)

Voor de rest zou ik aanraden ook de zgn.E-nummers eens erop na te slaan en wat voor effect die hebben op de stemmingen.Het moderne voedsel is volgestouwd met allerlei chemische additieven,om het houdbaar of smakelijk te maken,met veelal weinig goede eigenschappen op het menselijk gestel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suiker, alcohol, cafeine zijn stoffen die de stemming zeer snel kunnen beinvloeden.
Op de lange termijn heeft de aan- of afwezigheid van vitaminen veel invloed op je stemming. Van sterke tekorten aan bepaalde vitaminen kan je verward of agressief worden.

En voedsel dat je lekker vindt kan natuurlijk ook je stemming beinvloeden, en voedsel dat je gigantisch smerig vindt nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is er heel veel, een borrel o.a.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is minder welk eten dan welke stoffen er in bepaald voedsel voorkomen of er aan worden toegevoegd.
Alom is bekend dat bij kinderen de rode kleurstof die in bepaald snoep wordt gestopt de kinderen aggressiever maak en ook de suiker in snoep kan kinderen drukke maken dan ze normaal zijn.
Koffie geeft je wat up en alcohol gaat weer down.
Van veel rood vlees is bekend dat je agressiepijl kan stijgen (misschien wel door alle hormonen die ze er door heen jagen.
Heel extreem zijn waren die een stof bevatten die op het zenuwstelsel werkt. Er zijn heel veel voorbeelden te bedenken maar het blijf maatwerk want wat bij de een niet werkt heeft bij de ander juist wel weer een uitwerking, ook combinaties van verschillende stoffen kunnen je stemming en gedrag verschillend beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van chocola is een blijmakend effect bekend. Van vlees niet. In zeker zin beinvloedt eten je stemming altijd positief. Eten biedt nu eenmaal troost. En gezelligheid als je met iemand eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haast alles wat je maag vult als je honger heb. Maar schokolade is wel een topper.

Toegevoegd na 2 minuten:
En alcohol met maten niet te vergeten
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk voedsel beïnvloedt je stemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je van koffie? Dit beinvloed je stemming, omdat het een licht stimulerend middel is.
Veel eten is bijna een drug, je kan je erg verzadigd en voldaan voelen als je lekker hebt gegeten.
Chocolade is ook zo'n voorbeeld.