Op alle producten zie je tegenwoordig een aanduiding van de hoeveelheid calorieen. Hoe wordt dit eigenlijk bepaald?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hoeveel caloriëen er in eten zitten, hangt af van de hoeveelheid vet, koolhydraten en eiwitten. In 1 gram vet zitten bijvoorbeeld 9 kcal. Hoeveel calorieën er in eten zitten, hangt af van de hoeveelheid vet, koolhydraten en eiwitten. In aardappels zitten bijvoorbeeld veel koolhydraten terwijl in vlees weer veel eiwitten zitten. Calorie is de maat voor energie. De hoeveelheid energie in eten wordt berekend in kilocalorie (kcal).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De voedingswaarde van een product wordt bepaald door chemische analyse van dat product waarbij het gehalte aan de diverse voedingsstoffen bestudeerd wordt.

Via bomcalorimetrie (een verbrandingsmethode) kan men rechtstreeks bepalen hoeveel calorieën een product levert. Men kan dit ook onrechtstreeks doen door afzonderlijk de macronutriënten vetten, eiwitten, koolhydraten en alcohol te bepalen; dooreen simpele berekening bekomt men dan ook de hoeveelheid calorieën in dat product.

1 gram eiwit bevat 4 kcal.
1 gram koolhydraten (suikers en zetmeel) bevat ook 4 kcal.
1 gram vet bevat 9 kcal.
1 gram alcohol bevat 7 kcal.

Het gehalte aan vitamines en mineralen wordt steeds afzonderlijk bepaald

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2442