Wordt je van plantaardige vetten dikker?

plantaardige vetten zoals je die vindt in bijvoorbeeld olijfolie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja het kan. De vraag is eigenlijk een beetje vreemd. Simpelweg, elke stof met kcal kan ons dikker maken. Als je meer calorieeen binnenkrijgt dan je verbruikt word je dikker. Simpeler dan dat wordt het niet. Plantaardige vetten en zeker in de vorm van olijfolie hebben flink wat calorieen.

Stel (dat is een theorethische voorbeeld om het verschil te beanadrukken), je zou het volgt zien (de voorbeelden zijn bewust niet zo realistisch om het verschil te kunnen benadruken):
Je drinkt (niet zo realistisch) elke dag naast je gewone voeding een liter olijfolie (a 800kcal/100ml) extra , zou je bijna een kilo per dag aankomen.
Simpelweg omdatje dan 8000kcal binnenkrijgt, terwijl je er misschien 2000 a 3000 kcal per dag verbruikt.

Oftewel, van elke kcal kunnen we dikker worden, maar dat hangt af de inname en je verbruik. Echter, hoewel olie veel vet heeft, kunnen we ook weer niet zonder vet. Daarom moeten wij mensen wel vet binnenkrijgen en is dus een beetje olijfolie of zonnebloemolie bij de bereiding niet perse een dikmaker. Alles hangt af van de mate...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
En je loopt ook helemaal leeg door al die olie, haha

Andere antwoorden (1)

Nee, je word te dik als je meer eet op een dag dan je nodig hebt.
Het soort eten heeft er niks meer te maken, hoewel je van sommig eten makkelijker teveel kan eten.
Olie is wel calorie rijk, maar daar eet je over het algemeen niet veel van.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je was me net voor ;) Ik schreef ongeveer hetzelfde net :) In theorie kan het dikmaker zijn, echter, inderdaad gebruik je er doorgaans niet veel van en valt dat mee. Maar alles hangt af van de mate.