Chips dat is gebakken in zonnebloemolie is dat goed voor de lijn?

Verder staat er op de verpakking 25% minder zout.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is nog steeds veel vet. en volgens mij is het met totale kcal bijna gelijk.
en er zit minder zout in, maar waarschijnlijk meer suiker
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vet is niet per se slecht, ook al wordt dat ons de laatste decennia wijsgemaakt. Vet is vet is dus totaal niet waar. Zeker plantaardige oliën zijn niet allemaal even gezond, en je kunt deze eigenlijk beter mijden. Zeker olie gewonnen uit zaad moet je zoveel mogelijk links laten liggen. Dus bv zonnebloemolie (dat helaas in heel veel producten zit). Dit veroorzaakt o.a. tandbederf, samen met suiker en gluten. Al met al is aardappelchips dus sowieso niet de beste keuze. Maar als je het dan eet kun je beter een zak zoeken die gebakken is in olijfolie of kokosolie. Er zijn een paar merken, maar die zijn uiteraard stukken duurder dan de merken/smaken die gebakken zijn in zonnebloemolie.

Antwoorden (2)

Nee, in olie gebakken chips is erg vet en dus calorierijk.

Toegevoegd na 3 uur:
"Gewone" chips (Lays bijvoorbeeld) worden trouwens meestal in zonnebloemolie gebakken.

100 gram naturel chips levert ruim 500 kcal, dus dat is al een kwart van de gemiddelde dagelijkse caloriebehoefte van een vrouw.
bamibal
9 jaar geleden
Dat maakt niets uit voor de hoeveelheid calorieën: vet is vet.
Wel bevat zonnebloemolie gezondere vetzuren. Ook minder zout is altijd goed.
Utrecht